
Dynamiska priser på enkelbiljetter bidrar i Oslo till att fler väljer kollektivtrafiken. Foto: Ruter.
Genom att ge ökad rabatt på enkelbiljetter ju mer kunden reser går det att vinna tillbaka resenärer till kollektivtrafiken som har försvunnit efter pandemin. Det visar erfarenheter från Oslo. Där, liksom i bland annat Stockholm, har många resenärer efter pandemin minskat sitt resande till två – tre gånger i veckan. Övriga dagar jobbar man hemifrån. Men genom att göra enkelbiljetterna billigare ju mer kunden reser har trafikhuvudmannen Ruter vunnit tillbaka resenärer till kollektivtrafiken.
För sju månader sedan införde Ruter sin appbaserade biljett Reis. Tekniken gör det möjligt med dynamisk prissättning. Det innebär att det är möjligt att justera biljettpriset efter kundernas och marknadens varierande behov.
Reis kom till som ett sätt att möta ändrade resmönster efter pandemin, främst med tanke på kunder som reser två – tre dagar i veckan. Det är en grupp som har ökat efter pandemin, bland annat genom att fler arbetar hemifrån vissa dagar. 28 procent av Ruters resenärer ingår i den gruppen och i utvärderingen uppger 75 procent av målgruppen att de är mycket nöjda med Reis.
I Oslo reser nu 32 procent av invånarna 1 – 3 dagar i veckan, i angränsande Akershus är siffran 23 procent.

Reis-appen räknar ut resenärens personliga rabatt utifrån hur många enkelbiljetter vederbörande har köpt de senaste 30 dagarna. Foto: Ruter.
Reis räknar ut rabatten utifrån hur mycket kunden har rest de senaste 30 dagarna. Kunden får därefter en personlig rabatt, baserat på sitt resande. När nu Ruter har utvärderat Reis efter sju månaders pilotprojekt är resultatet positivt.
Sedan Reis infördes har efterfrågan på kollektivtrafik i Oslo och Akershus ökat med en – två procent. Samtidigt har biltrafiken in till Oslo minskat med en procent.
– Våra analyser visar att Reis troligen är en av flera orsaker till utvecklingen, säger Elisabeth Skarsbø Moen, chef för kommunikation och samhällskontakt vid Ruter.
Resultaten från utvärderingen indikerar att betalningsviljan är större när kunderna både upplever flexibilitet och får rabatt när de köper enkelbiljetter. Försäljningen av antalet enkelbiljetter har också ökat markant sedan Reis infördes, primärt på bekostnad av periodbiljetterna.
Enligt utvärderingen köper 78 procent av de kunder som köper enkelbiljett mer än en sådan och får därmed rabatt med Reis.
Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.
Eller ännu enklare utan app: Låt taxan växla automatiskt mellan enkel / turistbiljett / provapåmånad / 10-biljett / månadsbiljett / årsbiljett eller vad du vill i ditt taxeområde. Då blir ingen resenär lurad som inte i förväg vet hur ofta hen kommer att resa, t ex vid sjukdom. App behövs då bara för att ange t ex resgrupp, studerandebevis, pensionsbevis eller födelsedatum för åldersrabatt.