Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik: Fler kontroller och civila biljettkontrollanter

Västtrafiks vd Lars Backström: Vi kommer att ha många fler synliga biljettkontroller, men även civila. Foto: Patrik Olsson.

Civilklädda bijettkontrollanter och nästan fyra gånger så många kontroller som idag. Västtrafik, som svarar för kollektivtraifken i Västra Götaland, satsar nu på att minska fuskåkandet i kollektivtrafiken. Bakgrunden är att Västtrafik varje år förlorar flera hundra miljoner kronor i uteblivna intäkter därför att en del resenärer väljer att inte köpa giltig biljett.

Antalet kontroller ska nu ökas från tre till elva miljoner per år och en del av kontrollerna ska göras av civilklädda kontrollanter.

Från februari kommer Västtrafik att testa civilklädda biljettkontrollanter i zon A. Anledningen är att i delar av zon A finns ett öppet system där resenärerna inte behöver visa sin biljett. Det gör att en del resenärer inte köper biljett.

– Vi kommer att ha långt fler synliga biljettkontrollanter än tidigare men att bara göra mer av samma tror vi inte räcker. Vi behöver fler verktyg att jobba med. Därför testar vi detta som ett komplement, men vi är också öppna för att testa andra metoder framåt, säger Västtrafiks vd Lars Backström.

De civila biljettkontrollanterna kommer identifiera sig med id-kort när de kontrollerar biljetter.

Som ett test kommer också biljettkontrollen att stötta tågvärdar med så kallade plattformsviseringar, där resenärer visar biljett innan de stiger på tåget. Det kommer främst att ske vid större evenemang med många tågresenärer.

– Kollektivtrafiken behöver intäkter och fler biljettkontroller gör att fler köper biljett. Biljettkontrollen har också fått mer effektiva arbetssätt som gör att de kan kontrollera snabbare. Till exempel har tilläggsavgiften blivit digital och biljettkontrollen arbetar mer datadrivet, säger Lars Backström.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)