Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiärorder i Volvo Bussars nya samarbete med MCV

Volvo Bussar ska leverera sina första 7900 Electric med MCV som påbyggare. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar har nu fått sin första order på elbussen 7900 Electric med MCV som påbyggare. Det är bussföretaget Demy Schandeler i Luxemburg som har beställt femton Volvo 7900 Electric för intercitytrafik. Bussarna ska levereras våren 2025.

De 15 bussar som ska levereras våren 2025 kommer att vara en uppdaterad version av nuvarande Volvo 7900 Electric. Bussarna är tolv meter långa och kommer att ha en batterikonfiguration på 470 kWh.

Det var i september som Volvo Bussar tecknade avtal med MCV om att tillverka Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Artic på licens. Avtalet är en del av Volvo Bussars nya affärsmodell i Europa. Volvo Bussar har också tecknat ett liknande avtal med spanska Sunsundegui när det gäller turistbussar.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att vi redan kan ta första beställningen på vår Volvo 7900 Electric, byggd i samarbete med MCV. Det visar på det förtroende som vår kund har för vårt varumärke och vår organisation, säger Dan Pettersson, Senior Vice President på Volvo Bussar.

Operatören Demy Schandeler är Volvo Bussars senaste partner i Luxemburg och har kört Volvo 7900 Electric sedan början av 2023.

– I vår flotta på cirka 400 stadsbussar, turistbussar och elbussar samt 160 minibussar, har Volvo blivit en av grundpelarna i övergången till elektromobilitet. På elva månader har vi kört 800 000 kilometer med de tio Volvo 7900 Electric som vi har, säger bussföretagets vd Laurent Schandeler.

Volvo Bussar kommer att fortsätta vara kontaktpunkten för kunder när det gäller reservdelar och tjänster för bussar byggda i samarbete med MCV.

Volvo Bussar och MCV har sedan tidigare ett samarbete på bland annat den brittiska marknaden, men där handlar det om bussar byggda på Volvos elbusschassi BZL.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)