Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trötta elbussbatterier laddar elbussar och spårvagnar

En av 49 Mercedes-Benz eCitaro elbussar som idag rullar i Hannover. När deras batterier börjar tappa stinget får de ett nytt liv och hjälper till att hålla spårvagnar och andra elbussar rullande. Foto: Daimler Truck.

När batterierna i en elbuss börjar tappa stinget har de fortfarande mycket att ge. I tyska Hannover har nu trötta elbussbatterier börjat användas för att leverera energi till stadens elbussar och spårvagnar i ett projekt där Daimler Buses och lokaltrafikbolaget Üstra samarbetar.

Efter ungefär fem eller sex års användning har batterierna i elbussar ungefär 80 procent av sin kapacitet kvar. Det gör att de inte längre är lämpade för att driva bussarna, men samtidigt har de mycket kvar att ge genom att de i ett andra liv kan användas som energilager i upp till cirka tio år.

På olika håll i Europa används trötta bussbatterier för sådana ändamål, från att vara energilager i fastigheter till att ladda elfordon på mackar. I Hannover fortsätter batterierna att hålla kollektivtrafiken rullande, även efter det att de plockats ut från Üstras flotta av Mercedes-Benz elbuss eCitaro.

Lagringsenheten har en kapacitet på över 500 kWh och utgörs av 28 batterisystem från Mercede-Benz eCitaro. Foto: Daimler Truck.

När batterierna används för att lagra energi fungerar de som en buffert där återvunnen energi lagras och kan användas av stadens spårvagnar, exempelvis för att balansera toppar i efterfrågan, men också för att hålla trafiken rullande vid ett eventuellt strömavbrott på det allmänna elnätet.

Üstra har idag 49 eCitaro elbussar som gradvis har satts i trafik sedan 2020. Från 2026 väntas 490 ”trötta” elbussbatterier att kunna användas för energilagring. Enligt Daimler Truck kan Üstra då klara hela sitt energibehov med hjälp av batterier som har fått ett andra liv som lagringsenheter vilket i sin tur förbättrar Üstras ekonomi.

Lagringsenheten har en kapacitet på över 500 kWh och utgörs av 28 batterisystem från Mercede-Benz eCitaro.

Tekniken förbättrar också driftskostnaderna för elbussarna och är dessutom miljövänlig. Den är också skalbar och de bussbatterier som på det hr sättet har fått ett andra liv kan också användas av en stad för att exempelvis ladda andra elfordon. Batterierna kan också lagra energi från exempelvis solceller på tak i bussdepåer och serviceanläggningar. Det kan också bidra till att minska driftskostnaderna för elbussarna hos ett trafikföretag.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)