Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen välkomnar Arlandainitiativ

Arlanda flygplats har backat i konkurrensen. Bland annat måste kollektivtrafiken till flygplatsen förbättras, anser regeringen. Foto: Ulo Maasing.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar att regeringen har utsett en samordnare för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft (klicka här). Samordnaren Peter Normans uppdrag är att i dialog med berörda aktörer föreslå åtgärder för ökad kapacitet och bättre tillgänglighet till Arlanda. ”Vi har kämpat länge för en bättre busstrafik till och från Arlanda”, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Bakgrunden är att Arlanda flygplats har tappat mark i förhållande till flygplatser i Sveriges nordiska grannländer samtidigt som flygtrafiken och passagerarantalet i Sverige befinner sig på klart lägre nivåer jämfört med genomsnittet i Europa.

– Nu måste vi vända utvecklingen. Det är stora värden som står på spel och tillgängligheten med flyg i och till och från Sverige behöver förbättras, inte försämras. Kommunikationsmöjligheterna till och från flygplatsen är redan problematiska och det är glädjande att Arlandasamordnaren även ska titta på detta, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

Flygbussarna har av Swedavia förvisats från terminal 5 till lilla terminal 4. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag håller med.

– Vi har kämpat länge för att busstrafiken till och från Arlanda måste förbättras och just kollektivtrafik-förbindelserna till och från flygplatsen är helt avgörande för att Arlanda ska kunna stärka sin position och utvecklas. Flera punkter i Arlandasamordnarens direktiv handlar om just bättre och ökat kollektivt resande till och från flygplatsen. Det är mycket bra, säger Anna Grönlund.

– Vi välkomnar allt som är positivt för Arlandas utveckling, inklusive förbättring av markförbindelserna, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Bland samordnarens uppgifter är bland annat att analysera brister i spår- och väginfrastrukturen och transporterna till och från Arlanda flygplats. Han ska också föreslå trafiklösningar för att uppnå ökad intermodalitet och ett ökat kollektivtrafikresande till och från Arlanda flygplats. I hans uppgifter ingår också att belysa de samhällsekonomiska effekterna av den ensamrätt som A-Train har på Arlandabanan fram till 2050.

A-Trains ensamrätt på Arlandabanan drevs en gång igenom av en borgerlig regering med Mats Odell (KD) som kommunikationsminister. Häromåret förlängde S-regeringen A-Trains ensamrätt till 2050.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)