Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Infraministern: elektrifieringen helt central

Transportforum i Linköping samlar cirka 1300 deltagare. Foto: Paula Isaksson.

Transportforum i Linköping, som är Nordens största transportkonferens, inleddes på onsdagsförmiddagen. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) inledningstalade och betonade betydelsen av en elektrifiering av transportsektorn för att Sverige ska nå sitt klimatmål.

Av Paula Isaksson

Transportforum i Linköping brukar vara ett säkert inslag i januari varje år. I år äger konferensen rum för fyrtionde gången och har ett rekordhögt antal sessioner, 90 stycken, som tillsammans innehåller 300 föredrag. Trots kraftiga tågförseningar på grund av kylan lyckades cirka 1 300 personer ta sig till kongresshallen under onsdagsförmiddagen för att lyssna på infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) som i sitt invigningstal bland annat tog upp vikten av att elektrifiera de olika transportslagen.

– Elektrifieringen av transportsektorn är helt central för att vi ska nå Sveriges klimatmål så det är en av regeringens prioriteringar, sa han.

Visionärt underhåll
Vidare betonade han att ett effektivt transportsystem är beroende av att de olika trafikslagen kompletterar varandra och inte konkurrerar. En annat viktigt mål är underhåll av den befintliga infrastrukturen.

– Underhåll är det mest visionära som man kan ägna sig åt. Morgondagens transporter är de transporter som vi har idag, så låt oss fokusera på att rusta upp. Vi, regeringen, ska ta oss an den stora underhållsskulden.

Andreas Carlson nämnde också att regeringen håller på att ta fram en långsiktig nationell transportplan för 2026 – 2037. Dessutom kommer regeringen presentera en forsknings- och innovationsproposition under året.

– Det viktigaste nu är forskning och innovationer med inriktning på robusthet, elektrifiering och trafiksäkerhet.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD) svarade på Bussmagasinets frågor om elbussar och stadsmiljöavtal. Foto: Paula Isaksson.

Elbussar
På en pressträff efter invigningen frågade Bussmagasinet ministern hur avskaffandet av elbusspremien i somras går ihop med med att elektrifieringen är en förutsättning för att nå klimatmålet.

– Det som framför allt är viktigt för elbussar är att det finns laddinfrastruktur. Vårt fokus handlar om att ha marknadsintroduktions-stöd där det behövs och samtidigt bygga ut laddinfrastrukturen. Vi ser också att många trafikbolag har biogasbussar och här uppvaktar regeringen EU-kommissionen om att återinföra skattebefrielse för biogas, sa Andreas Carlson.

En annan fråga var om det kommer någon efterföljare till stadmiljöavtalen som har inneburit att kommuner och regioner har kunnat göra åtskilliga infrastruktursatsningar för kollektiv- och cykeltrafik. Ministern gav ett något märkligt svar:

– Den nationella finansieringen av stadsmiljöavtalen kommer att avvecklas men på ett ordnat sätt så att de som har fått stödet beviljat kommer få sina pengar. Sedan finns det möjlighet för kommuner och regioner att inom sin planering ha den typen av stadsmiljöavtal, men det kommer inte att finnas inom stadsbudgeten.

Avslutningsvis förklarade han att regeringen har gett en utredare i uppdrag se över vilka olika hinder som finns för en elektrifiering. Ett sådant som Bussmagasinet tog upp är att spårtrafiken inte behöver skatta för el, medan bussar måste göra det.

– Det finns fler liknande exempel på regler som står i vägen för elektrifieringen och som vi behöver undanröja, sa Andreas Carlson.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)