Att förbättra framkomligheten för den kollektivtrafik som körs med buss skulle ge dramatiskt minskade kostnader för trafiken, samtidigt som intäkterna ökar. Totalt handlar det om 800 miljoner om året. Om den negativa utvecklingen för framkomligheten fortsätter kommer ökade kostnader och minskade intäkter att fördyra busstrafiken med över en miljard. Det framgår av den framkomlighets-rapport (klicka här) som bussföretaget Nobina och konsultföretaget Tyréns presenterade på onsdagen i samband med Transportforum i Linköping som pågår just nu.
Bättre framkomlighet skulle ge busstrafiken mer än 18 miljoner resor per år. Det motsvarar storleken i halva Malmös stadstrafik.
– Vi har ett tufft läge för kollektivtrafiken. Samtidigt har vi i branschen ett gemensamt mål att fyra av tio motoriserade resor ska göras med kollektivtrafiken, sa Nobina Sveriges vd Martin Pagrotsky i samband med att rapporten presenterades.
– Att nå målet är grunden för att vi ska nå ett hållbart samhälle. Men det kräver att kollektivtrafiken är attraktiv och kan erbjuda snabba resor. Då är framkomligheten avgörande.
– Den bristande framkomligheten för busstrafiken kostar 800 miljoner om året i trafikkostnader och minskade intäkter De pengarna skulle vi kunna använda till utveckling av exempelvis BRT eller efterfrågestyrd trafik, alltså busstrafik on demand. Det skulle också gynna dem som inte reser kollektivt genom att trängseln på gatorna skulle minska, sa Martin Pagrotsky.
Den framkomlighetsrapport som Nobina nu har presenterat bygger på omfattande data: Nästan åtta miljoner avgångar, information från mer än 40 miljoner datapunkter, 25 000 hållplatser och närmare fem miljoner tidtabellstimmar.
Och utvecklingen går i fel riktning.
När framkomlighetsbristerna ökar blir restiden längre och då krävs det fler fordon för att trafikera linjen. Det leder till färre avgångar alternativt högre trafikeringskostnader. Färre avgångar och längre restider leder till färre resenärer som i sin tur ger lägre intäkter och fler bilar vilket försämrar framkomligheten ytterligare, konstaterar rapporten.
Fortsätter utvecklingen att gå i fel riktning kan det kosta kollektivtrafiken en miljard. Det betyder att om inget görs åt kollektivtrafikens framkomlighet riskerar trafiken att årligen gå miste om 1,8 miljarder.
Ofta krävs enligt rapporten inga väldiga satsningar i infrastrukturen. Mycket kan nås med relativt enkla åtgärder som signalprioritering och busskörfält – men det är inte alltid sådana åtgärder ger önskad effekt. ”Fel” genomförda kan de till och med försämra framkomligheten.
Andra exempel är på- och avstigning i alla dörrar, att ta bort hållplatser med ett lågt resande och moderniserade biljettsystem som också ger goda effekter på den totala körtiden.
Men det gäller enligt rapporten att utvärdera potentialen i olika åtgärder innan de genomförs så att man är säker på att satsa rätt.
Årets framkomlighetsrapport är den andra från Nobina. Den förra presenterades på Transportforum år 2020 (klicka här) samt i Almedalen 2019 (klicka här).
Tabellen här är hämtad ur Nobinas framkomlighetsrapport och visar dels förbättringspotentialen, dels försämringspotentialen när det gäller framkomlighet. Förbättringspotentialen är de sänkta kostnader och ökade biljettintäkter som man får om framkomligheten för bussarna blir bättre, försämringspotentialen är kostnader om utvecklingen fortsätter att gå åt fel håll.
Lämna ett svar