Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Van Hool lanserade sin nya elbuss, A-serien, 2022, bland annat på Persontrafik i Stockholm. Nu har man order på mer än 400 bussar av modellen. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Stor elbussorder till Van Hool; Storaffär i laddningsbranschen; Mer dieseldriven sightseeing blir elektrisk.

Belgien: Den belgiska busstillverkaren Van Hool har fått en order på 112 batterielektriska bussar från bussföretaget Qbuzz i Nederländerna. Ordern är den hittills största på elbussar i MAN:s A-serie och omfattar 56 13-metersbussar och 56 15-metersbussar för leverans mot slutet av året. Qbuzz ska använda bussarna i sin trafik i södra Holland när man startar upp det trafikavtal som man vann i en upphandling förra året.

Bussarna är utrustade med digitala backspeglar och har motorer på 310 kW och litiumjärnfosfatbattereier (LFP-batterier) med en kapacitet på 578 kWh. Inredningen är avancerad med bland annat möjlighet att ladda mobiltelefoner induktivt, men det finns ävcen USB-kontakter

För mindre än ett år sedan beställde Qbuzz 54 elbussar från den belgiska tillverkaren. Totalt har Qbuzz på mindre än ett år således beställt 166 elbussar från Van Hool. Samtidigt har Van Hool nu fått order på mer än 400 bussar i sin A-serie som lanserades för första gången på kollektivtrafikmässan i Paris i juni 2022.

Den holländska tillverkaren av laddinfrastruktur för bussar och lastbilar, Heliox, har köpts av Siemens. Foto: Heliox.

Nederländerna: Den tyska industrijätten Siemens har slutfört köpet av holländska Heliox som är en av de stora europeiska leverantörerna av laddstationer och annan laddinfrastruktur för eldrivna bussar och lastbilar. Det var i augusti som Siemens offentliggjorde sina planer att förvärva Heliox.

Genom förvärvet av Heliox räknar Siemens med att stärka sin marknadsposition i både Europa och Nordamerika genom att Siemens produktportfölj utökas med produkter och lösningar för laddeffekter från 40 kilowatt till megawatt.

Megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System) är en teknik som gör det möjligt att köra tunga, batteridrivna fordon långa sträckor och med en mycket kortare laddningstid än idag. Så sent som förra veckan tecknade buss- och lastbilstillverkaren MAN avtal med ABB E-Solutions om att utveckla megawattladdning för bussar och lastbilar. Därmed skapas förutsättningar för batteridrivna långfärdsbussar för turist- och expresstrafik (klicka här).

– Med förvärvet av Heliox är Siemens eMobility väl positionerat för att betjäna våra kunder över hela världen.

– Vi ser nu en rekordstark tillväxt av marknaden för infrastruktur för laddning av elfordon. Snabbladdning för elbussar och ellastbilar anses här vara det snabbast växande marknadssegmentet.

Big Bus Tours London fördubblar antalet sightseeingbussar som konverteras från dieseldrift till eldrift. Foto: Wikimedia Commons.

Storbritannien: Brittiska Big Bus Tours ökar sin satsning på att konvertera dieseldrivna sightseeingbussar, open-topbussar, till eldrift. Sedan tidigare har företaget beslutat att kasta ut elmotorerna på tio av sina sightseeingbussar i London. Men nu har man bestämt sig för att fördubbla satsningen så att 20 bussar ska konverteras från diesel till el.

Det är brittiska Equipmake som ska konvertera bussarna som samtliga är tillverkade av kinesiska Ankai. Equipmake är specialiserat på att konvertera bussar och lastbilar till eldrift.

Ut åker dieselmotorerna på sightseeingbussarna som istället får elmotorer och en batterikapacitet på 327 kWh vilket ger dem en räckv idd på cirka 200 kilometer på en laddning. Det är mer än tillräckligt för den trafik bussarna används i.

Konverteringen av de 20 bussarna kostar närmare 40 miljoner kronor.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)