På Busworld i Bryssel i höstas fanns det många bränslecellsbussar utställda. Men marknaden för sådana kommer även i framtiden att vara begränsad. Bränslecellsbussarna kommer att få det svårt att komma ikapp de batterielektriska bussarna. Potentialen är dock större i den långväga busstrafiken. Det skriver det internationella analysföretaget IDTechEx i en ny rapport. Företaget är specialiserat på analys, forskning och marknadsundersökningar när det gäller ny teknologi.
Företaget har gjort en omfattande analys av marknaden för bränslecellsdrivna fordon nu och i framtiden . Enligt rapporten ”Fuel Cell Electric Vehicles 2024-2044: Markets, Technologies, and Forecasts” bedöms endast fyra procent av alla emissionsfria fordon år 2044 vara bränslecellsdrivna. Men samtidigt är möjligheterna större i vissa marknadssegment. Dit hör dock inte bussarna.
Rapporten fokuserar särskilt på marknaderna för tunga lastbilar och bussar. Anledningen är att det är fordon som går i krävande trafik, har begränsad tid för tankning och samtidigt lagkrav på minskade utsläpp. Dessutom har batteridrift en utmaning i att litium-jonbatterier med sin vikt och sina kostnader begränsar fordonens dagliga räckvidd. Alltså skulle bränslecellsdrift kunna vara en lösning.
Men forskarna och konsulterna bakom rapporten menar att det främst är i den långväga lastbilstrafiken som bränslecellerna kan få ett genombrott. För bussarna kommer marknaden att vara mycket begränsad.
– Även om det finns kommersiellt tillgängliga bränslecellsbussar på marknaden har de flesta tillverkats som en del i olika pilotprogram och med starkt ekonomiskt stöd från regeringar och andra samhällsinstitutioner, konstaterar rapporten.
Den slår också fast att priset på bränslecellsbussar är avsevärt högre än för batteridrivna bussar och inte konkurrenskraftigt i förhållande till bussar med förbränningsmotor. ”Och även om bränslecellsbusssarna förbättras och eventuellt skulle bli konkurrenskraftiga i förhållande till batteribussar är den stora, obesvarade frågan hur man kan producera tillräckligt mycket grön vätgas”.
– Även om bränslecellsbussar väcker uppmärksamhet och vissa länder gör betydande investeringar för att utveckla nödvändig infrastruktur för vätgas jagar bränslecellstekniken ett rörligt mål. De batterielektriska bussarna blir också allt bättre när det gäller batterier, laddinfrastruktur och optimering av trafiken. Bränslecellbussarna kommer att få det svårt att hinna ikapp batteribussarna.
IdTechEX förutspår därför att bränslecellsdrivna stadsbussar inte kommer att få något större genomslag, med undantag för ett litet antal länder som gör stora investeringar i vätgasinfrastruktur, liksom busslinjer och tidtabeller som en batteribuss inte klarar.
– Det kan dock finnas en större potential för bränslecellsdrivna bussar på marknaden för långfärdsbussar.
Lämna ett svar