Efter många turer och flera förseningar och fördyringar får Köpenhamn till försommaren en ny bussterminal för den långväga busstrafiken. Terminalen ska avlösa den nuvarande, hårt kritiserade terminalen på Ingerslevsgade. Och för den som vill besöka IKEA i väntan på bussen blir det enkelt – varuhuset ligger på gångavstånd från den nya terminalen.
Terminalen ska kunna hantera omkring 195 bussar om dagen och cirka 1,4 miljoner årliga bussresenärer.
Den nya terminalen ligger i anslutning till pendeltågsstationen (S-bane) Dybbølsbro och har plats för femton bussar samtidigt, varav tre 18-metersbussar. Terminalen är byggd parallellt med järnvägen och består av en övertäckt perrong där bussarna angör hållplatserna. Dessutom finns en terminalbyggnad på 500 kvadratmeter med väntsal, toaletter, kiosk med mera. Upp till Dybbölsbro som går över järnvägsspåren till pendeltågsstationen finns rulltrappa och vanlig trappa från terminalen.
Själva terminalen står klar sedan någon månad. Att öppnandet dröjer beror på att det ITS-system (Intelligent Transport Systems) som ska styra busstrafiken och hjälpa förare och passagerare att hitta rätt ännu inte är klart.
Byggherre för terminalen är den danska motsvarigheten till Vägverket, Vejdirektoratet. 2022 gick Vejdirektoratet ut två gånger för att upphandla ITS-systet men inga anbud kom in. Först efter en ny upphandlingsrunda kunde Vejdirektoratet teckna avtal med en holländsk leverantör som nu arbetar på att ta fram ITS-systemet.
Trafikhuvudmannen i Köpenhamn och på Själland, Movia, ska svara för drift och underhåll av terminalen, trafikledning och även kassera in angöringsvgifterna från bussföretagen.
Bussföretag som vill använda terminalen måste teckna avtal med Movia om villkoren för användningen, exempelvis beställning av kapacitet, IT, trafikinformation, betalningsmodell och priser. Terminalen ska också få en egen hemsida, busterminal.dk, med information och avgångstider. Hemsidan är dock inte etablerad än.
Lämna ett svar