Kostnaderna för den bussterminal som just nu byggs i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm fortsätter att skena. Den senaste inofficiella uppskattningen ligger på nära sju miljarder kronor, skriver Svenska Dagbladet. Det är en miljard mer än den senaste officiella kostnadsberäkningen från februari 2023.
Den ursprungliga budgeten från 2014 löd på 1,4 miljarder, 2020 hade kalkylerna stigit till tre miljarder och vintern 2022/2023 presenterades en ny budget för bygget på totalt 5,7 miljarder kronor.
Fakta om bussterminalen
Terminalen byggs i Katarinaberget intill Slussen i Stockholm.
Separat vänthall för resenärer.
6 ankomstplatser (där två ytterligare hållplatser kan användas som ankomstplatser).
17 avgångshållplatser.
17 reglerplatser.
Huvudentré på Katarinavägen, anslutning från tunnelbanans entré på Götgatan samt ytterligare tre ingångar på Stadsgårdsleden.
Samtidigt som kostnaderna har skenat har bygget försenats allt mer. När bygget startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023.
År 2020 var bedömningen att terminalen skulle börja användas nu, alltså i januari 2024. För ett år sedan hade öppningen skjutits upp till hösten 2025.
Men enligt interna beräkningar i Region Stockholm som SvD tagit del av är risken uppenbar att tidsschemat inte kommer att hälla den här gången heller vilket i sin tur innebär att kostnaderna kommer att skena ytterligare.
Samtidigt tvistar Region Stockholm och Stockholms stad om terminalen. Det är staden som är byggherre men regionen står för 60 procent av kostnaderna.
Lämna ett svar