Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Billigare kollektivtrafik och bättre hälsa med utspridd skolstart

Att sprida skolornas starttider har många fördelar konstaterar en forskningsrapport från K2. Foto: Ulo Maasing.

Att sprida ut skolornas starttider minskar rusningstrafiken, gör kollektivtrafiken billigare och får tonåringar att må bättre. Det framgår av en ny forskningsrapport från K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik.

Rapporten visar att ungefär hälften av de som reser med kollektivtrafik under rusningstid är skolelever på väg till eller från skolan. Det gör att det krävs många bussar för att klara trafiken vilket i sin tur driver upp kostnaderna. Om skolorna i ett område startar vid olika tider på morgonen blir inte trafiktopparna lika utpräglade och kostnaderna för kollektivtrafiken minskar. Det konstaterar forskarna bakom rapporten som du kan ladda ner genom att klicka här.

De har intervjuat tjänstemän från skolor, kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som har arbetat med att införa utspridda starttider för skolor.

Små justeringar i avgångstiderna, upp till femton minuter, kan enligt rapporten göra att man kan få en betydande minskning av antalet bussar.

– I ett av de studerade trafikområdena ledde detta till en minskning av antalet fordon med hela 10 procent, säger Eva-Lena Eriksson, forskare vid K2 och Linköpings universitet som är en av författarna till rapporten.

Men en billigare kollektivtrafik är inte enda fördelen med att sprida ut skolornas starttider.

– Det finns mycket forskning som visar att senarelagd skolstart för tonåringar har gynnsamma effekter för hälsa, välbefinnande och skolprestationer, säger Eva-Lena Eriksson.

– Utspridda starttider för skolor kan vara effektiva. Men det finns också en rad fallgropar som man måste vara medveten om. Processen berör många aktörer med olika ansvarsområden och incitament att arbeta med frågan. Det är viktigt att inkludera alla relevanta aktörer från början, säger Eva-Lena Eriksson.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)