Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rättstvist om upphandling gjorde busstrafik 840 miljoner dyrare

Bra betald busstrafik. Foto: Ulo Maasing.

SL i Storstockholm genomför just nu historiskt stora nedskärningar av kollektivtrafiken. Samtidigt betalar SL 840 miljoner extra under knappt två år för busstrafiken i Nacka, Värmdö, Södertörn och Söderort. Det är pengar som gott och väl skulle ha täckt de besparingar som SL räknar med att nå genom nedskärningarna. Det rapporterar lokaltidningen Mitti som har granskat SL:s stora upphandling 2021 och vad Keolis´ överklagande av denna har kostat.

Det var i oktober 2021 som SL fattade tilldelningsbeslut om upphandlingen av trafiken i i såväl Nacka/Värmdö som i Huddinge/Botkyrka/Söderort. Nobina vann upphandlingen som var uppdelad i två paket. Förlorare var Keolis.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) var prisskillnaden mellan Nobina och Keolis endast drygt elva miljoner om året för trafiken i Nacka/Värmdö och drygt 50 miljoner för det andra trafikpaketet.

Trafikstarten var satt till den 10 april 2023.

Keolis överklagade tilldelningsbeslutet flera gånger, utan framgång. Men eftersom de rättsliga turerna pågick kunde SL inte skriva avtal med Nobina. Istället direktupphandlade SL trafiken med Keolis som leverantör. Först i januari/februari nästa år kan därför Nobina ta över trafiken på ett tioårigt kontrakt.

840 miljoner
Men förseningen på nästan två år blir dyr för SL. Enligt siffror som Mitti har tagit fram betalar SL Keolis 840 miljoner kronor mer för den direktupphandlade trafiken än vad den hade kostat med Nobinas vinnande, men överklagade anbud.

Keolis fick således bra betalt för de extra två år som företaget kunde köra trafiken, utan att behöva investera i nya bussar.

– Vi är medvetna om de ekonomiska konsekvenserna, men vi bedömde att de potentiella långsiktiga fördelarna med en rättvis upphandlingsprocess övervägde dessa omedelbara kostnader, skriver Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis, till Mitti.

Nobinas kommunikationschef David Erixon uppger samtidigt att Nobina hade kunnat starta trafiken i linje med sitt anbud, även under den tid den var direktupphandlad. Man hade också enligt honom klarat att få fram bussar, bland annat genom att låna in fordon från Nobinas andra trafikområden.

Om de 840 miljoner som SL enligt Mitti betalar extra för den direktupphandlade trafiken säger Erixon till Mitti:

– Det handlar om pengar som hade kunnat göra större nytta för att undvika nedskärningar.

De dramatiska nedskärningar som SL nu genomför beräknas spara cirka 350 miljoner om året. I en första etapp bantades trafiken på ett stort antal busslinjer i december, samtidigt som 16 linjer las ner. Nedskärningar gjordes också på tunnelbanan, spårvägar och pendeltåg. I en andra etapp i sommar ska ett antal busslinjer i Stockholms innerstad läggas ned, samtidigt som andra får kraftigt nedskuren turtäthet.

Turerna kring busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort innebär också att elektrifieringen av SL-trafiken försenas med cirka två år. I Nobinas grundavtal ingår nämligen 190 nya elbussar som under avtalsperioden ska utökas till totalt 300.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)