
Transportforskaren Roger Pyddoke, VTI: Uppföljningen av upphandlingar av kollektivtrafik behöver bli bättre. Foto: Ulo Maasing.
Uppföljningen av upphandlingar när det gäller kollektivtrafik behöver bli bättre. De uppföljningar som finns har varit för begränsade och kortsiktiga. Det konstateras i en forskningsrapport som har kommit till på uppdrag av Konkurrensverket. Rapporten har skrivits av forskaren Roger Pyddoke vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Han pekar bland annat på att dagens resandeincitament i trafikavtalen inte har haft någon större effekt, kvalitetsincitament har osäker effekt och samverkan mellan parterna endast har liten effekt på resandet.
Pyddoke pekar i rapporten på att marknaden för upphandlad kollektivtrafik handlar om stora pengar, men att uppföljningen av upphandlingarna är bristfällig. Tillgänglig statistik visar att utvecklingen har bromsat in, både när det gäller resandet och utbudet i kollektivtrafiken. Även kostnadsökningarna har dämpats
Men en en samlad uppföljning saknas när det gäller olika leverantörers marknadsandelar, antalet lämnade anbud i upphandlingar och hur konkurrensen har utvecklats. I de tre storstadsregionerna tycks inte antalet anbud ha minskat när det gäller upphandlingar av busstrafik. Men i de glesbefolkade delarna av landet kan det till och med vara svårt att få in två anbud i en upphandling.
Men allmänt är det svårt att få en överblick av hur olika aktörers marknadsandel och hur konkurrensen har utvecklats.
Mer systematiska uppföljningar av upphandlingarna behövs, menar Roger Pyddoke i sin rapport. Han menar också att det finns en potential att genom konkurrens öka både effektivitet och måluppfyllelse i den upphandlade kollektivtrafiken.
Roger Pyddoke presenterar forskningsresultat som visar att samverkan mellan parterna i branschen endast har en liten effekt på kollektivresandet. De ofta använda resandeincitamenten har ingen nämnvärd affekt på resandet och effekten av kvalitetsincitament är osäker.
I trafikupphandlingarna används ofta bästa kombination av pris och kvalitet. Men ”kvalitetskriterierna uppvisar en stor variation och stämmer illa med rekommendationer från ekonomisk teori. Den enda studien i Sverige av vilken effekt bästa kombination av pris och kvalitet har haft när det gäller punktlighet i bussavtal kan inte visa att metoden ger bättre punktlighet”, skriver Roger Pyddoke.
Läs mer om rapporten och ladda ner den genom att klicka här.
Lämna ett svar