Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ID-kontroller: Ras i pendlingen och miljardförluster för ekonomin

Det är polisen och inte transportföretagen som ska kontrollera ID-handlingar anser fackliga organisationer och branschorganisationer inom persontransporter. Arkivbild: Ulo Maasing.

Antalet pendlare från Sverige till Danmark kan minska med 25 procent och dansk ekonomi kan förlora två miljarder danska kronor. Det kan bli följden av av att ID-kontroller med transportöransvar införs vid gränsen till Sverige. Det varnar samarbets-organisationen Greater Copenhagen. På torsdag röstar riksdagen om det kontroversiella lagförslaget. Det innebär att regeringen kan införa kontroller utan att fråga riksdagen. Ansvaret för att kontrollera att resenärerna har giltiga ID-handlingar läggs på trafikföretagen och deras medarbetare.

Samarbetsorganisationen Greater Copenhagen stiftades 2015 och omfattar Region Skåne, Region Halland, Region Hovedstaden, Region Sjælland och 85 kommuner ingår.

Greater Copenhagen konstaterar nu i en ny analys (klicka här) att ID-kontroller riskerar att få stor betydelse för ekonomin i både Danmark och Sverige. Sverige hade ett liknande system under en period 2016 – 2017. Redan då hade kontrollerna stora konsekvenser för arbetsmarknad och ekonomi. Idag är det många fler som pendlar än då, så konsekvenserna skulle också bli större, bedömer Greater Copenhagen.

Analysen visar bland annat att Skåne riskerar att tappa cirka 2 000 heltidstjänster och dansk ekonomi cirka två miljarder DKK årligen.

– Arbetslösheten i Sverige ligger redan på 8%. Och kommer att stiga 2024 enligt regeringens prognos. I detta läge vore det helt fel att införa ID-kontroller som kommer att leda till en 25-procentig minskning av antalet från södra Sverige som vill arbeta i Danmark, säger Greater Copenhagens vd Tue David Bak.

Tidigare har bland annat såväl fackliga organisationer som branschorganisationerna inom kollektivtrafiken, bussbranschen och tågtrafiken riktat hård kritik regeringens planer på ID-kontroller där transportörerna är ansvariga för ID-kontrollerna.

”Det är inte transportföretagen som ska kolla ID-handlingar utan gränspolisen. I sitt lagförslag förslag berör inte regeringen med ett ord hur förslaget kommer att påverka bussförare och tågvärdar, alltså de som ska genomföra kontrollerna”, har organisationerna framhållit (klicka här).

Även Lagrådet har gått på samma linje (klicka här) och anser att regeringen vill lägga ett orimligt ansvar på bland annat buss- och tågbolag”.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)