Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Stor busstillverkare elektrifierar bussdepå; 163 000 nya elbussar i Kina. Kinesiska bussar till italiensk storstad.
Nederländerna: Daimler Buses, Europas största busstillverkare, ska bygga om en stor bussdepå i holländska Haag för att användas av elbussar. Uppdraget är ett av de första för Daimler Buses dotterbolag Daimler Buses Solutions. Depån tillhör lokaltrafiken i Haag, HTM. Elektrifieringen av depån är en del av ett stort paket som också innebär att Daimler Buses ska leverera minst 95 Mercedes-Benz eCitaro elbussar till trafikföretaget.
Depån får ett antal snabbfiler där de eldrivna stadsbussarna kan snabbladdas dagtid med hjälp av kraftfulla laddstationer med en effekt på 360 kW. Kvällar och nätter kan effekten delas mellan flera bussar. Det betyder att upp till fyra bussar per laddstation då kan laddas med en effekt på 90 kW per buss.
Totalt installeras i depån 28 laddstationer som kan ladda 109 elbussar. Till det kommer tretton laddstationer på tre andra platser i Haag.
Daimler Buses etablerade dotterbolaget Daimler Buses Solutions i somras. Företaget är specialiserat på utformning och konstruktion av elinfrastruktkur.
Kina: Försäljningen av elbussar i Kina ökade med 18 procent förra året, jämfört med året innan. Totalt såldes i Kina i fjol 163 000 elbussar. Det stora flertalet av dessa var dock småbussar. Samtidigt minskade försäljningen av medelstora och fullstora elbussar på grund av en vikande marknad. Det rapporterar det internationella analys- och marknadsundersökningsföretaget Interact Analysis.
Totalt 70 kinesiska fordonstillverkare sålde elbussar i fjol, men marknaden domineras av tio företag som stod för nästan 88 procent av leveranserna.
Den svaga marknaden för medelstora och fullstora bussar i Kina i fjol innebar att tillverkare av sådana tappade mycket försäljning. King Long backade således 52 procent, Yutong 51 procent och SAIC Motor 32 procent. Samtidigt upplevde tillverkare av eldrivna småbussar en kraftig ökning. Störst blev Geely med en försäljning på 43 304 bussar och 26,6 procents marknadsandel när det gäller elbussar i Kina.
Även i Kina är bränslecellsbussarna alltjämt en nischmarknad med cirka 1 300 sålda bussar.
Italien: Två kinesiska busstillverkare, Higer och Zonson, har vunnit en upphandling av eldrivna mini- och midibussar till lokaltrafiken i den italienska staden Neapel. Genom sin representant Sitcar vann Higer den del av upphandlingen som gällde elbussar på 5,8 – 7 meters längd, medan Zonson vann den del som gällde bussar på 7,1 – 8,6 meter.
Totalt omfattade upphandlingen 65 elbussar. En ny upphandling om lika många elbussar av de båda storlekarna är redan planerad.
För Higer, som även samarbetar med Scania blev fjolåret starkt på exportmarknaden. Totalt exporterade företaget 5 248 bussar. Stora marknader var bland annat Israel, Sydkorea, Algeriet och Ryssland.
Lämna ett svar