Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skenande kostnadsökningar gav stort underskott i Dalarna

Kostnaderna för kollektivtrafiken i Dalarna spräckte budget rejält förra året, precis som året innan. Foto: Dalatrafik.

Skenande kostnader för drivmedel, räntor med mera slår hårt mot kollektivtrafiken. Det visar bland annat siffror från Dalarna. Kostnaderna för kollektivtrafiken i Dalarna spräckte budget med 138 miljoner kronor förra året. Året innan var resultatet ett underskott på 102 miljoner kronor. Främsta orsak till underskottet är avtalsindex för trafikkostnaderna. I praktiken handlar det om kostnadsökningar som politikerna inte budgeterat för. Dalatrafik klarade inte heller att nå uppsatta mål när det gäller kundnöjdhet. Det visar den verksamhetsberättelse som kollektivtrafiknämnden i Dalarna klubbade på torsdagen.

Visserligen har resandet i Dalarna återhämtat sig efter pandemin, men intäkterna har inte riktigt nått upp till budget utan landar 40 miljoner under. Totalt hade kollektivtrafiken i Dalarna i fjol intäkter på 1 190 miljoner kronor, men då är 651 miljoner från regionens skattebetalare inräknade.

Det ekonomiskt pressade läget för kollektivtrafiken i Dalarna har ackumulerats under flera år. Anledningen är att bland annat drivmedelspriser, räntor och lönekostnader har dragit iväg ordentligt. Dessa kostnader regleras av index i trafikavtalen.

De indexreglerade kostnaderna ökade i fjol med drygt 95 miljoner kronor för kollektivtrafiken i Dalarna. Indexkostnaderna motsvarade då 49 procent av de övriga trafikkostnaderna som utan indexkostnader uppgick till 571 miljoner kronor.  Till det kom 280 miljoner kronor indexreglerade kostnader. Den dramatiska ökningen av indexreglerade kostnader framgår av att de motsvarade 32 procent av de övriga trafikkostnaderna året innan, alltså 2022.

Dalatrafik missade också sitt måttliga mål när det gäller nöjda kunder. Målet är att nå ett nöjd kundindex på 57 procent. I fjol blev det 51 procent.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)