Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis: Fler söker som bussförare

Linje 100 mellan Göteborg och Borås är en av de linjer som Keolis kör. Foto: Ulo Maasing.

De insatser som Keolis har gjort för att få fler bussförare har haft en tydlig effekt. Det uppger kollektivtrafik-företaget. Under 2023 hade företaget en betydande personalbrist, inte minst när det gäller bussförare i Göteborg. Men nu förbättras läget tydligt enligt Keolis.

För att minska förarbristen vidtog företaget en rad åtgärder för att förbättra situationen. Och enligt Keolis syns nu tydliga resultat i form av ett starkt söktryck från färdigutbildade bussförare och fyllda platser på de sju bussförarutbildningar som Keolis erbjuder under 2023–2024.

Företaget avser att utbilda 152 nya bussförare fram till sommaren.

– Vi är väldigt glada att se hur populära bussförarutbildningarna är. Söktrycket var högt och vi är stolta över att vi kan erbjuda bussförarutbildningar med lön under utbildningen, säger Richard Kirchner, produktionsdirektör på Keolis.

Bland annat har Keolis infört kortare ramtider på sammanhängande tjänster med en maxtid om tio timmar inklusive restid i stället för de tretton timmar som kollektivavtalet tillåter. Företaget har även valt att ta bort så kallade trepasstjänster som personalen upplevde som för långa. Man har också återinfört deltidsschemat på 70 procent som har en längre sammanhängande ledighet.

– Nu fortsätter vi på inslagen väg med rekrytering, utbildning och fortsatta förbättringar för våra medarbetare för att ytterligare åtgärda situationen med personalbrist, säger Richard Kirchner.

Att utbilda sig till bussförare via Keolis tar upp till 20 veckor. Utöver att utbilda helt nya förare utbildar Keolis även personer som saknar en del av sin utbildning för att få köra buss, till exempel en uppkörning eller ett YKB, yrkeskompetensbevis.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)