Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elsparkcykel – kollektivtrafikens kompis eller konkurrent?

I landets tre största städer görs en tredjedel av alla resor med elsparkcykel görs för att nå närmaste kollektivtrafikstation eller hållplats. enligt en ny studie från K2. Foto: Ulo Maasing.

En tredjedel av alla resor med elsparkcykel görs för att nå närmaste kollektivtrafikstation eller hållplats. Det framgår av en ny studie från K2, Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektivtrafik. Studien har granskat resandet i 16 städer i Sverige och 108 i övriga Europa.

– I Göteborg, Malmö och Stockholm görs knappt en tredjedel av alla elsparkcykelresor för att nå en kollektivtrafikhållplats eller station. I mindre städer är det inte lika vanligt. De återstående 70 procenten av fallen kan exempelvis innefatta resor som ersätter kollektivtrafik eller som görs för nöjes skull, säger Pengxiang Zhao, forskare vid K2.

– Resultatet i Sverige speglar resandet i övriga Europa. Det pekar på ett behov att förbättra integrationen mellan delade elsparkcyklar och kollektivtrafik.

Störst betydelse för om elsparkcykeln är ett komplement eller en potentiell konkurrent till kollektivtrafiken har avståndet till närmaste knutpunkt eller station för kollektivtrafiken. Det visar en studie som har gjorts i Stockholm och Helsingfors.

– –I mer glesbefolkade områden, där avståndet till närmaste hållplats är längre, används elsparkcyklar i högre grad för att mata till kollektivtrafiken. I områden med tätare hållplatser är det däremot vanligare att sparkcyklarna ersätter resor med kollektivtrafik, säger Pengxiang Zhao.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)