Efter årslånga förhandlingar blev det på torsdagen klart med nya utsläppsregler för nya bussar och lastbilar i EU. De innebär bland annat att alla nya stadsbussar måste vara helt utsläppsfria när det gäller koldioxid (CO2) från år 2035.
På torsdagen enades Europaparlamentet och EU:s ministerråd om att ansluta sig till de normer som EU-kommissionen tidigare föreslagit. Innan normerna blir EU-lag måste EU-parlamentet och ministerrådet också i en formell omröstning säga ja till de nya reglerna.
Torsdagens uppgörelse mellan Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen innebär att 90 procent av alla nya stadsbussar måste vara emissionsfria år 2030. År 2035 måste 100 procent av stadsbussarna vara emissionsfria när det gäller CO2. I praktiken innebär det att bussarna måste vara antingen batterielektriska eller bränslecellsdrivna.
Tidigare har EU-parlamentet röstat för ett undantag från kraven för biogasdrivna stadsbussar under förutsättning att de klarade stränga krav. Men i de nu avslutade förhandlingarna med ministerrådet har parlamentet backat och accepterat kraven på 90 respektive 100 procents emissionsfrihet.
När det gäller turist- och långfärdsbussar (liksom lastbilar över 7,5 ton) ska utsläppen av CO2 ner med 45 procent till 2030, 65 procent år 2035 och 90 procent år 2040, jämfört med 2025 års nivå.
Tunga bussar och lastbilar som körs på CO2-neutrala drivmedel som HVO och e-bränslen ingår inte i de krav som torsdagens överenskommelse omfattar. Men det kan bli ändring på det 2027 när EU-kommissionen ska utvärdera de nya krav som man nu nått enighet om inom EU.
Basår för CO2 reduktion är 2025 inte 2005.