Buss- och spårvägsoperatören Keolis gör de närmaste månaderna en stor satsning för att värva fler bussförare och medarbetare till företagets depåer. Fram till sommaren kommer företaget att delta i närmare tio utbildnings- och rekryteringsevent i Sverige. Med det vill Keolis attrahera fler till kollektivtrafikbranschen och samtidigt presentera utbildningsvägar.
Företaget vill bland annat säkra samarbeten med såväl utbildningsenheter som kommuner och lokala aktörer. Keolis framhåller att kollektivtrafikbolagen ofta utgör en ingång till integration, stabilitet och trygghet.
– Vi vill givetvis att personer med busskörkort ska välja att jobba på just Keolis, men vårt fokus är på att få fler personer att välja branschen, att vilja bli bussförare och hitta utbildningsvägar, säger Nicole Mitman, event & employer branding specialist, Keolis.
På varje event representeras Keolis av en eller flera bussförare och andra personer som arbetar på bussdepåer.
En av branschens utmaningar är att attrahera fler kvinnor till bussföraryrket. På Keolis event har det varit tydligt att kvinnor drar till sig andra kvinnor varför Keolis alltid är representerade av en eller flera kvinnor. Keolis är även på plats på arenor och event som attraherar kvinnor i större utsträckning än män.
En resa börjar med ett steg, men man kommer inte långt om man inte även tar steg 2?
Steg 1: Rekrytera folk till att jobba i kollektivtrafiken.
Steg 2: Få folk att stanna kvar i bussbranschen.