Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat utbud viktigt för att vinna bilister

Utbudet av kollektivtrafik viktigast för att få bilister att ta bussen eller tåget. Foto: Jonas Johansson/Svensk Kollektivtrafik.

Det är i första hand utbudet av kollektivtrafik och inte biljettpriset som avgör om bilister ska lockas över till kollektivtrafiken. Mer än åtta av tio resenärer vill också att samhället ska investera mer i kollektivtrafik, oavsett vilket färdmedel de använder idag. Det visar en ny temarapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapporten visar att de som ibland väljer kollektivtrafik ibland bil är de som är lättast att påverka så att de ökar sin andel kollektivtrafikresor.

Att få resenärer som idag alltid tar bilen att ändra sitt beteende skulle få stor effekt, både på utsläpp och trängsel på vägarna, konstaterar rapporten. Den visar på ett tydligt samband mellan högt kollektivtrafikresande och högt utbud av kollektivtrafik och att det i första hand är utbudet, inte priset på kollektivtrafikbiljetten, som gör att bilisterna håller sig till i bilen.

Rapporten visar också att en majoritet i alla resenärsgrupper tycker att samhället borde investera mer i kollektivtrafiken.

– Av allmänheten är det hela 83 procent som tycker att samhället ska investera mer i kollektivtrafik. Och det skulle ge effekt – de som är mest positiva till detta är de som redan åker kollektivt men enligt vår undersökning skulle ett bättre utbud av kollektivtrafik även få en majoritet av de som alltid tar bilen att överväga att åka kollektivt, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern.

Rapporten listar också argument och marknadsföring som påverkar dem som alltid väljer bilen:

Ett bättre utbud av kollektivtrafik, avgångar som passar, minskade byten mellan olika färdmedel:
Ökad upplevelse av prisvärdhet och tillförlitlighet;
Ökad kännedom om pris, utbud och hållplatser;
Prova på-kampanjer vid tillfällen då de inte är stressade, exempelvis kring fritidsresorna;
Kampanjer i samband med ändrade arbetsförhållanden eller flytt.

Argument och marknadsföring som skulle få dem som växlar mellan bil och kollektivtrafik att resa mer med kollektivtrafiken är enligt rapporten:

De slipper parkera bilen;
Miljöargumentet är viktigare för växlare än för de renodlade kollektivtrafikresenärerna;
Prisargumentet. Billigare kollektivtrafik påverkar växlarna mer än höjda drivmedelskostnader;
Bättre utbud, tätare avgångar, kortare restider.

Klicka här för att ladda ner rapporten.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)