Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jobbutik ska locka till bussföraryrket

”Bussförare sökes”. Trafikföretag runt om i Europa tar till olika grepp för att lätta på förarbristen. BVG i Berlin använder bland annat bussarnas destinationsskyltar när fordonen står stilla vid ändhållplatserna. Foto: Ulo Maasing.

Över hela Europa är bristen på bussförare och andra medarbetare inom kollektivtrafiken stor. Lokaltrafiken i Berlin, BVG, satsar nu på ett locka bussförare och andra medarbetare med en popupbutik i centrala Berlins störsts shoppinggalleria, Mall of Berlin. Jobbutiken, BVG Job Store, öppnade i måndags och ska finnas på plats under tre veckor.

I jobbutiken ska personer som är intresserade av en anställning i BVG kunna få information om karriärmöjligheter, träffa blivande kollegor, ansöka om jobb och även gå igenom en anställningsintervju för det arbete de söker.

Jobbutiken är 154 kvadratmeter stor och har två avdelningar där intresserade kan ha personliga diskussioner med framtida kollegor,likaså få individuell rådgivning och hjälp med ansökningar. Där finns också tre informationspunkter för alla som vill söka information själva och en lounge där man kan koppla av om man måste vänta på att få träffa någon.

Vissa dagar hålls särskilda informationsevent med experter. Där får intresserade information från flera yrkesområden inom BVG: IT, förarjobb, teknik, verkstad samt säkerhet.

– Vi vill locka de bästa hjärnorna och händerna och siktar på att utbilda ytterligare 2 000 medarbetare innan slutet av nästa år, säger Franziska Giffey, styrelseordförande för BVG. Hon är dessutom senator för ekonomi, energi och företag i Berlin, alltså stadens egen näringsminister.

– BVG har länge insett att man måstre välja nya vägar för att rekrytera och finnas där de unga finns. I BVG:z jobbutik går det att söka jobb direkt, likaså att bli spontant intervjuad för jobb inom ett brett spektrum av yrken. Butiken är en innovativ idé som förhoppningsvis kommer att locka många ungdomar.

BVG lanserade också i slutet av 2022 en omfattande kampanj för att attrahera potentiella sökande. Det ledde till att 1 800 nya medarbetare anställdes, en ökning med 36 procent på ett år. I år har 250 nya medarbetare sökt sig till traifkföretaget, men fortfarande behövs 700 bussförare.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)