
Nordamerika blev under det första kvartalet största marknad för Volvo Bussar. Där har företaget dotterbolagen Prevost (bilden) och Nova Bus. Bild: Prevost.
Volvo Bussar levererade fler bussar i Europa och Nordamerika under det första kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Samtidigt förbättrades lönsamheten för Volvo Bussar med en rörelsemarginal som gick upp från 4,2 till 5 procent. För Volvokoncernen som helhet låg omsättningen på samma nivå som första kvartalet förra året medan lönsamheten försvagades något till 18,6 miljarder kronor. Det framgår av Volvokoncernens kvartalsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen.
Volvokoncernen, där personbilarna inte ingår, omsatte under det första kvartalet 131,2 miljarder kronor mot 131,3 miljarder i fjol. Rörelseresultatet blev 18,2 miljarder jämfört med 18,6 miljarder förra året.
När det gäller bussar rapporterar Volvo en förbättrad efterfrågan på många marknader, särskilt för turistbussar.
Samtidigt minskade orderingången på bussar med 52 procent. Förra året fick företaget beställningar på 1 839 bussar, i år är siffran 874 bussar.
Volvo förklarar nedgången bland annat med den stora förändring som företaget genomför i bussverksamheten i Europa där man har lagt ner produktionen i Polen. Företaget pekar också på att man i början av första kvartalet förra året hade en stor orderbok. Å andra sidan hade Volvo fler bussar på order under slutet av det här årets första kvartal än förra året.
Volvo Bussar levererade under kvartalet tio procent fler bussar, totalt 1 301. Antalet levererade elbussar var 74 mot 34 i fjol.
Företaget fick också bättre betalt för bussarna. Omsättningen ökade med 21 procent till 5,2 miljarder. Rörelseresultatet blev 259 miljoner, jämfört med 178 miljoner förra året.
Omsättningsmässigt var Nordamerika Volvo Bussars största marknad under första kvartalet med en omsättning på 2,4 miljarder, en ökning med 37 procent. Europa var näst största marknad med en omsättning på 1,6 miljarder, en ökning med 17 procent.
Lämna ett svar