
Busstillverkaren VDL invigde på onsdagen sin nya bussfabrik i Belgien, även om produktionen av elbussen nya Citea har varit igång i fabriken några månader. Fabriken är helt dedikerad tillverkning av elsbussen nya Citea. Foto: Ulo Maasing.
Busstillverkaren VDL invigde på onsdagen sin nya bussfabrik i Roeselare i Belgien. Där, cirka åtta mil väster om Bryssel ska företaget tillverka drygt 800 elbussar om året även om produktionen ännu inte är uppe i den nivån. Hållbarhet och miljö har varit ledstjärnor för den nya, 27 000 kvadratmeter stora anläggningen som av VDL beskrivs som Europas modernaste bussfabrik. Bussmagasinet var naturligtvis på plats vid invigningen som också gästades av flera ministrar.
Det första intrycket när man stiger in i den väldiga anläggningen är faktiskt något som inte finns där. Buller. Ljudnivån inne i den mycket ljusa anläggningen är slående dämpad. Inget bankande eller slamrande. Inga industrirobotar som väsnas. Det är faktiskt den tystaste bussfabrik vi besökt.

Den nya fabriken är på 27 000 kvadratmeter och VDL:s område i Roeselare är hela 77 000 kvadratmeter. Utrymme för expansion finns således. Foto: Ulo Maasing.
Över huvud taget har VDL lagt stor vikt vid hållbara och miljövänliga lösningar i den nya fabriken. Solceller på taket gör att anläggningen till stor del är självförsörjande när det gäller energi.
Taket är också täckt med vegetation som fungerar som en effektiv värmeisolering samtidigt som den bidrar till den biologiska mångfalden i området. Golvvärme och en effektiv ventilation bidrar till en inomhusmiljö med behaglig temperatur och ren luft.
Produktionen av VDL:s nyskapande elbuss nya Citea, som presenterades första gången hösten 2022, är nu i full gång. Tystnaden till trots. Just nu rullar det ut en buss om dagen från fabriken, men kapaciteten är mer än 800 bussar om året eller femton i veckan. Dit räknar VDL med att nå i slutet av nästa år. I framtiden kan den ökas ytterligare.

Elarbete på en ny Citea. VDL tillverkar modellen både i Roeselare och i holländska Valkenswaard. Foto: Ulo Maasing.
Uppdelning
Samtidigt fortsätter VDL bussproduktionen i holländska Valkenswaard där man också i framtiden kommer att tillverka nya Citea parallellt med den nya fabriken. Anledningen till att företaget har valt att dela upp produktionen av nya Citea är att man vill utnyttja produktionskapaciteten maximalt och samtidigt vara flexibel.
Just nu släpar leveranserna efter och förra året minskade VDL:s bussverksamhet sin omsättning med 33 procent, jämfört med året innan, vilket vi nyligen rapporterat om. Den främsta anledningen till tappet är störningar i de globala leveranskedjorna och komponentbrist.
– Det tar tid att jobba ikapp, men vi räknar med att vara uppe i normal produktion och normala leveranstider i början av nästa år, säger Alex de Jong som är produktions- och säljansvarig vid VDL.

Citea är modulärt uppbyggd och de olika modulerna och komponenterna levereras ofta monteringsfärdig till fabriken, som här bussidor i komposit. Foto: Ulo Maasing.
Busshistoria
Trots att anläggningen i Roeselare invigdes officiellt på onsdagen har den varit igång i flera månader. Steg för steg har olika delar av verksamheten vid VDL:s gamla fabrik i Roeselare flyttats över till den nya. När allt är klart stängs den gamla fabriken och med den också ett stycke europeisk busshistoria.
Här tillverkade en gång Jonckheere, grundat 1881, sina även i Sverige välkända bussar. I mitten av nittiotalet togs Jonckheere över av en annan busstillverkare, Berkhof som sedan i sin tur förvärvades av VDL. Och nu skrivs i Roeselare ett nytt stycke busshistoria.
Den nya fabriken är helt dedikerad nya Citea och VDL:s stadsbussar. När vi vid invigningen besöker fabriken är såväl 12- som 18-metersversioner under tillverkning.
– Hittills har över 900 nya Citea sålts till kunder i Europa, uppger VDL:s vd Willem van der Leegte.
– Vi utvecklar också en ny turistbussplattform som lanseras under första delen av nästa år, men turistbussarna kommer inte att produceras här i Roeselare.
Willem van der Leegte avslöjade också att VDL etablerar en egen batterifabrik i Nederländerna. Där ska företaget montera batterier för såväl elbussar som eldrivna lastbilar, likaså åt BMW. Själva battericellerna kommer dock från Kina.
Moduler
I den nya fabriken har VDL lagt stor möda vid en så effektiv logistik som möjligt. Eftersom Citea är modulärt uppbyggd levereras också många delar i moduler till fabriken, exempelvis bussidorna i kompositmaterial.

Hittills har VDL fått order på 900 nya Citea till kunder i Europa, som här flamländska de Lijn. Foto: Ulo Maasing.
Komponenterna transporteras till fabriken i trailers och lossas där för att lagras inne i anläggningen. Men inte bara. En del trailers backas in i anläggningen, kopplas loss från dragbilen och fungerar som lager tills de har tömts. Sedan körs de iväg för att så småningom återvända och på nytt förvandlas från trailer till lager.
Hälften av anläggningens lager är faktiskt på hjul.
Ibland får man nästan en känsla av ett IKEA-varuhus för bussar när man går runt i anläggningen.
Själva monteringen av bussarna sker på en monteringslinje med tio hållpunkter.
Innan leverans går bussarna sedan igenom ett omfattande kvalitetstest där kyl- och värmesystem, kompressorer, bromssystem med mera kontrolleras, likaså att bussen verkligen är tät och inte släpper in något vatten ens i ett våldsamt skyfall. Leveranstestet avslutas med en provkörning på 300 kilometer.
Konkurrens
Invigningen i Roeselare ägde rum samtidigt som turbulensen kring den belgiska busstillverkaren Van Hools konkurs var som störst. Dagen efter blev det klart att VDL tillsammans med tyska Schmitz Cargobull tar över var sin del av Van Hools verksamhet.
Samtidigt uttryckte flera av invigningstalarna oro, inte bara för busstillverkningen i Belgien utan i hela Europa. Och även om Kina inte nämndes vid namn såg man konkurrensen från kinesiska busstillverkare som ett hot mot europeisk bussindustri.
– Vi i Europa måste få konkurrera på lika villkor, men vi har konkurrenter utifrån som har ett helt annat statligt stöd och i praktiken är statligt subventionerade, sa Willem van der Leegte.
Rolf Jan Zweep, vd för VDL Bus & Coach, instämde och framhöll att VDL satsar och vill fortsätta att satsa på att vara en europeisk busstillverkare.
– Men vi måste ha en konkurrens på lika villkor och spela efter samma regelbok, sa han och efterlyste enhetliga krav på EU-nivå.
Flanderns mobilitetsminister Lydia Peeters var inne på samma linje.
– Europa måste bli mer enat när det gäller att åstadkomma rättvis konkurrens.
Lämna ett svar