Elektrifieringen av busstrafiken ändrar förutsättningarna för upphandlad busstrafik. Inte minst när det gäller ekonomin. Det slås fast i en ny rapport från Partnersamverkan för en bättre kollektivtrafik. ”Investeringarna är dyrare men driften är billigare. För att hämta hem de besparingarna måste bussarna leva längre än tidigare”, säger Mikael Olsson, ordförande i kollektivtrafikens avtalskommitté.
Enligt rapporten kommer den ökande elektrifieringen att leda till omfattande strukturförändringar inom busstrafiken. Kostnader, trafikplanering, tillverkningskostnader och konkurrensen i branschen ändras kraftigt.
Att elektrifiera busstrafik är med andra ord att etablera ett nytt ekosystem.
Rapporten tar upp en frågor när det gäller införande av elbussar. Det är bland annat trafikplanering, kostnadsfördelning, produktivitet, avskrivningar, batteriernas livslängd och kostnader. Enligt rapporten är den tyngsta utgiftsposten förarkostnaderna. Sedan följer kostnad för energi, kapitalkostnader för bussarna samt underhåll och service av bussarna.
– Investeringarna är dyrare men driften är billigare. För att hämta hem de besparingarna måste bussarna leva längre än tidigare. Då bör man tänka på att inte ställa konkreta ålderskrav i avtalen, säger Mikael Olsson.
– Det blir också viktigare med ett bra underhåll. Man får till exempel räkna med att batteriet måste bytas minst en gång under livstiden.
Rapporten belyser också hur trafikplanering och produktivitet påverkas av elektrifieringen. En effektiv trafikplanering kan således vara av stor ekonomisk betydelse. Justeringar i tidtabellerna kan ge stora besparingar.
Lämna ett svar