Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Skjut upp utvidgning av miljözon 3

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Skjut upp utvidgningen av miljözon klass 3. Foto: Ulo Maasing.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3. Det kräver Sveriges Bussföretag sedan kommunfullmäktige i Stockholm på måndagskvällen klubbade införandet av miljözon 3 i delar av Stockholms city vilket vi rapporterade om igår. Redan nu vill staden utvidga miljözonen, men bussföretagen vill att utvidgningen skjuts upp.

Miljözon 3 innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan.

För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem, framhåller Sveriges Bussföretag och pekar på att det finns för få fordon på marknaden som motsvarar kraven. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm, enligt Sveriges Bussföretag.

Organisationen framhåller att man tillsammans med sina medlemmar står bakom ambitionen att förbättra luftkvaliteten i Stockholm.

”Men vi är tveksamma till den snabba implementeringen av zonen, utan rimlig tid för förberedelse och omställning, och brist på nödvändig infrastruktur och med ett mycket begränsat utbud på marknaden av bussar som motsvarar kraven” skriver bussföretagen i ett pressmeddelande.

Enligt bussföretagen innebär den kommande miljözonen stora utmaningar, särskilt för turist- och beställningstrafiken med buss. Av totalt 1700 bussar i Sverige för den typen av trafik finns endast fem som uppfyller kraven för miljözon, klass 3.

– Processen kring införandet av miljözon klass 3 har präglats av bristande lyhördhet. Och trots att beslutet fattades igår har Stockholms stad redan inlett en utredning avseende en utvidgning av den kommande miljözonen, som kommer att vara slutförd innan den första utsträckningen av zonen ens trätt ikraft, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– Vi anser att den planerade utvidgningen bör skjutas upp, och att en utvärdering av den nu beslutade miljözonen ska genomföras först. Då kan vi säkerställa att Stockholmarna och våra besökare kan fortsätta att resa grönt och kollektivt med buss till vår huvudstad.

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Problem är till för att lösas?
    Om det blir bussfri zon i Stockholm vad gör ni då? Förslagsvis kör ni folk från landet till Tunnelbanestationerna Liljeholmen, Gullmarsplan, Tekniska Högskolan, Alvik eller annan lämplig närförortsstation, och så får folket fortsätta med tunnelbanan till City. Lite bökigare än dörr till dörr service, men det fungerar ju eller?
    Någon gång måste man ju börja med klimatsmarta transporter, och bättre tidigare än försent? Dagens generation kan inte skjuta problemet på nästa generation. Så vill man inte eller kan man inte får man välja tredje vägen, släpp av folk utanför zon 3. Dagens svenskar är vana vid att ta sig fram på egen hand runt om i hela världen, så varför inte i Stockholm? För de som inte kan ta sig fram på egna ben finns det säkert tillräckligt med transportmöjligheter för att även hjälpa dem sista biten också.
    Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra idag?

    • Du har helt rätt Alf, när skall vi folk att tänka logiskt?
      Inom samma tema kan man nämna det tokiga med att bygga ett nytt bussgarage vid Slussen, varför inte använda Gullmarsplan som en hub för att lämna av resp påstigning, än att alla bussar skall in i smeten.

  2. Tanken med att vända längre ut är nog god, men i stort sett alla SL:s bussterminaler (både i närförort och ut i periferin) är i många fall redan idag kraftigt överbelastade. Samtidigt vill många väghållare, centrumägare mm. minska på ytorna än mer då de ser terminalerna som byggbar mark. Att få in ännu mera trafik blir sannolikt svårt.

    Sedan handlar miljözonen på nedre Norrmalm mest om plakatpolitik. Vad gäller trafikering så blir det mest sightseeingtrafik mm. snarare än fjärrtrafik som påverkas. De senare bussarna kommer ju fortsatt att angöra Cityterminalen. För den vanliga kollektivtrafiken utgör zonen sedan nog mindre besvär då den inte är så stor i sig. Även om man ev. får dra bort vissa busslinjer så finns ju både t-bana och spårväg. Man går (om man är rask och pigg) genom området på 5-10 minuter beroende på om man går rakt igenom, diagonalt osv.

  3. Nu är det ju inte frågan om gator som lokaltrafiken går på förutom möjligen en enda som en linje går på, Regeringsgatan. Det man pratar om här är turistbussarna som inte kan köra där. Man vad är problemet egentligen? Det är knappt några gator vi kör på ändå. Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan är de man använder innanför zonen och de kan man lätt undvika. Och kan man inte det så skaffa eldrivna turistbussar. Kan man göra det i Bergen kan man göra det i Stockholm. Det handlar ju bara om några stycken som man kan använda till transfers etc. 300km kommer man på en laddning.
    Det går bara man vill….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)