
Dubbeldäckare under tillverkning hos Wrightbus i Nordirland. Företaget tillverkar också enplansbussar och har haft betydande framgångar med sina bränslecellsbussar. Foto: Wrightbus.
Busstillverkren Wrightbus, med bas i Nordirland, siktar på en omfattande expansion på den europeiska bussmarknaden, uppger företagets vd Jean-Marc Gales. Hittills har Wrightbus mest sålt sina bussar på den brittiska och irländska marknaden, liksom i Hongkong och Singapore. Men på senare tid har företaget haft flera framgångar i Tyskland med sin bränslecellsdrivna enplansbuss Kite Hydroliner.
Företaget var så sent som 2019 nära konkurs men räddades av den brittiske finansmannen Jo Bamford. Sedan dess har Wrightbus vuxit kraftigt. Siktet är inställt på fortsatt tillväxt.
– Vår verksamhet växer mycket snabbt. Vi är den största tillverkaren av emissionsfria bussar i Storbritannien. För ett år sedan hade vi 200 nollutsläppsbussar i trafik. Idag är de 700 och nästa år kommer de att vara 1 700. Ingen kommer i närheten av oss, säger Jean-Marc Gales.
Wrightbus tillverkar både batteridrivna och vätgasdrivna bussar, men även dieselbussar.
I takt med att orderboken har blivit allt tjockare har företaget ökat produktionstakten vid sin fabrik i Ballymena i Nordirland. För två år sedan rullade åtta bussar i veckan ut från fabriken. Nu är det 22 och nästa år ska det vara 26.
– För inte så länge sedan hade vi 1 000 anställda. I slutet av det här året kommer det att vara närmare 2 000, säger Jean-Marc Gales.
– Vi ska fortsätta att växa snabbt, även geografiskt. Vi är marknadsledare i Storbritannien nu. Och vi vill bli ledande i Europa och senare globalt, säger Jean-Marc Gales.
Lämna ett svar