Två av Vy Buss varumärken placerar sig högt på årets mätning av kundnöjdhet som görs av Svenskt Kvalitetsindex. Listan toppas av tågföretaget MTRX med Vy Bus4you på andra och Vy Flygbussarna på fjärde plats. Årets undersökning visar också att persontrafik-företagen behöver skärpa sig när det gäller förseningar och hur man hanterar dessa. Likaså är man inte särskilt bra på att berätta om sitt hållbarhetsarbete.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin omfattande undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn, där tåg, bussar och flyg ingår. I årets rapport har flera aktörer förbättrat sin kundnöjdhet. För persontransportbranschen som helhet ökar kundnöjdheten med två enheter till 68,3. Samtidigt är skillnaden mellan de olika aktörerna större än på länge.
Bäst av de aktörer som deltar i studien placerar sig MTRX som gör en förbättring. Därefter kommer Vy bus4you. De båda aktörerna har klart nöjdast kunder.
Flera aktörer får betyg över 75. Det visar att man har mycket nöjda kunder. Gränsen för ett missnöje bland kunderna går vid ett betyg på 60. Under den gränsen placerar sig SJ och Mälartåg.
– Alla har en godkänd servicenivå men att ta en person från punkt A till punkt B på ett pålitligt sätt är viktigare än bra service. För de två aktörerna som kommer bäst ut, MTRX och Vy bus4you, så ser det dock annorlunda ut. Här ser vi i stället att den höga servicenivån bidrar till ett bättre prisvärde vilket är en orsak till den höga nöjdhetsnivån, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Förseningar
Branschen har trots många bra betyg problem med hur man hanterar förseningar och kommunikationen kring dessa. Tre av tio resenärer har under det senaste året drabbats av förseningar.
– Våra data visar att effektiv hantering av förseningar är kritiskt för att bibehålla kundernas tillit och lojalitet. Tyvärr är det en punkt där branschen fortfarande behöver förbättra sig rejält. Tittar vi på nöjdheten i år så ser vi starka samband mellan nöjdhet och hantering av strul och förseningar, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
Hållbarhet
Undersökningen visar att det finns ett stort glapp mellan företagens ambitioner och kundernas uppfattning när det gäller företagens hållbarhetsarbete. 63% av kunderna säger att de inte alls känner till sin leverantörs hållbarhetsarbete.
– Det är en hög andel om man tänker att hållbarhet är en så tydlig del kring just transporter. Hållbarhet är inte oviktigt för kunderna. Tvärtom, fixa basleveransen, så kommer nöjdheten lyftas av ett bra hållbarhetsarbete, säger Calle Walmstedt.
Lämna ett svar