Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efter bussexplosionerna: KLT återstartar färdtjänst men komplicerade turer återstår

På onsdagen återstartar KLT delvis närtrafiken, på lördag färdtjänsten. Foto: KLT.

Efter explosionerna i biogasdrivna minibussar återstartar Kalmar Länstrafik, KLT, på lördag successivt färdtjänsten men med begränsad kapacitet. Tidigare har KLT från och med onsdagen delvis återstartat närtrafiken. Men fordonsbristen är akut och ett 50-tal biogasdrivna minibussar är tagna ur trafik efter explosionerna under våren.

– Vi är glada över att kunna återuppta färdtjänsten successivt i hela Kalmar län. Just nu fokuserar vi på att hitta långsiktiga lösningar för både färdtjänsten och närtrafiken, men vi återkommer med en uppdaterad prognos när det är möjligt, säger Mattias Ask, trafikdirektör vid KLT.

Efter vårens explosioner i två gasdrivna minibussar togs först de övriga cirka 50 bussarna av samma modell ur trafik och senare sköt personal från försvarsmakten sönder gastankarna på dessa för att förebygga nya explosioner. I början av den här veckan punkterades på samma sätt gastankarna på 22 minibussar från flera trafikföretag som kör på uppdrag av Skånetrafiken.

Unik situation
Situationen i Kalmar Län är helt unik i svensk kollektivtrafik.,Det gäller både för operatörer och för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Många och komplicerade turer återstår, inte minst när det gäller ersättningsfrågor. Och det handlar om stora pengar, åtskilliga tiotals miljoner kronor som någon eller några måste slanta upp med.

Hur ställer sig exempelvis försäkringsbolagen till de skador som direkt orsakades av explosionerna i tre gasbussar? Och hur ställer de sig till att ersätta de förebyggande åtgärderna när försvaret sköt sönder gastankarna på de övriga 50-talet bussarna?

Ansvarsfrågan är inte heller solklar. Vilket är KLT:s ansvar som krävde biogasdrift i fordon som i original inte var byggda för det? Och som krävde att bussarnas gastankar i stål skulle bytas ut mot tankar i komposit för att öka lastförmågan?

Vilket ansvar har det företag som byggde om bussarna och som fick ombyggnaden godkänd av såväl besiktningsföretag som de trafikföretag som kör bussarna? Dessutom inträffade explosionerna först efter att bussarna hade gått ett antal år i trafik… Och så vidare.

Mattias Ask, trafikdirektör, Kalmar Länstrafik. Foto: KLT.

Frågor
Bussmagasinet ställde mot den bakgrunden sju frågor till Mattias Ask, trafikdirektör vid Kalmar Länstrafik.

Bussmagasinet: Kommer de operatörer som har tvingats/alltjämt tvingas att ställa in trafik på grund av explosionerna och senare av förbud att använda de aktuella minibussarna att vara skyldiga att betala viten för icke genomförd trafik?

Mattias Ask: Inga vitesbelopp har hittills varit aktuella med anledning av den särskilda händelsen.

Bussmagasinet: Hur påverkas trafikföretagens intäkter av stoppet att använda de aktuella minibussarna?

Mattias Ask: Ekonomisk ersättning har utgått till trafikföretagen för avstängda fordon för de första dagarna direkt efter biogasfordonsincidenten den 28 april. De fordonsomlopp som har berörts av avstängda fordon, men som kan trafikeras med reservfordon har ersatts enligt avtalad ersättning även om inte alla avtalskrav på fordonen har kunnat tillgodoses. De fordonsomlopp som berördes av avstängda fordon och som saknade fordon och därmed inte kan kunde utföra trafik erhöll också viss ersättning.

Bussmagasinet: Får trafikföretagen stå för de förlorade intäkterna eller täcker KLT på något sätt upp dessa? I så fall hur mycket? Trafikföretagen har ju kostnader för personal, investerat kapital osv.

Mattias Ask: Respektive Trafikföretag ska göra anspråk på ersättning för kostnader som inte ersätts genom Trafikavtal med Kalmar länstrafik hos sitt försäkringsbolag.

Bussmagasinet: Vem täcker kostnaderna för skador på de aktuella bussarna? a) direkta skador pga explosionerna? b)skador pga gstankarna skjutits sönder i förebyggande syfte?

Mattias Ask: Trafikföretagen har anmodats att anmäla fordonsskadorna till försäkringsbolagen.

Bussmagasinet: Förväntas trafikföretagen reparera de minibussar som berörs – eller ska de investera i nya fordon? Hur ska finansiering av reparation/nya fordon ske?

Mattias Ask: De befintliga fordonen är inte godkända att framföra. Inriktningen är att trafikföretagen anskaffar ersättningsfordon för kvarvarande del av avtalsperioden som sträcker sig fram till och med december 2025.

Bussmagasinet: Oavsett om de aktuella fordonen ska repareras eller ersättas med nya: kvarstår KLT:s krav på biogasdrift?

Mattias Ask: Vår bedömning är att vi inte kan hålla kvar kravet på biogas för aktuella ersättningsfordon, men att hållbarhetslagen kan efterlevas.

Bussmagasinet: När räknar KLT med att såväl färdtjänst som närtrafik kan återupptas i normal omfattning?

Mattias Ask: Vi har den här veckan påbörjat en successiv återstart av både en begränsad närtrafik och färdtjänst. Återgången till en fullskalig verksamhet är dock avhängig att trafikföretagen har fått in tillräckligt med ersättningsfordon.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)