Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första eldrivna expressbusslinjen i Norden

Nu får Norden sin första expressbusslinje med batteridrivna bussar, Trysilekspressen i Norge. Foto: Boreal.

Nordens första eldrivna expressbuss sätts nu i trafik i Norge. Det är det stora norska trafikföretaget Boreal som börjar trafikera Trysilekspressen som är en av linjerna i det norska expressbussnätet Nor-Way Bussekspress. Linjen är drygt 200 kilometer lång och går från Oslo, via Gardermoen till Trysil som i öster gränsar till Dalarna.

Trafiken har redan tjuvstartat, men den officiella invigningen äger rum tisdag den 25 juni.

Enligt Boreal har de bussar av modell Yutong T12E som trafikerar linjen en räckvidd på 500 – 600 kilometer sommartid och ”en god räckvidd” även på vintern. Boreal är sedan tidigare en betydande kund hos den kinesiska busstillverkaren Yutong.

– Boreal ska vara pådrivande när det gäller hållbara mobilitetslösningar i framtiden. Vi är stolta över att kunna sätta Norges första helelektriska expressbuss i trafik, säger Owe André Askeland, vd för Boreal Travel.

Boreal började testa trafik med elbussar 1994. 2015 var koncernen först i Norge med elbussar i ordinarie linjetrafik.

– Nu är vi i full färd med arbetet med den gröna omställningen också inom den kommersiella marknaden. 2021 registrerade vi den första fullelektriska turistbussen i Norge. Året efter satte vi landets första eldrivna flygbuss i trafik. Nu har vi ett stort antal eldrivna flyg- och turistbussar och målet är att på sikt elektrifiera hela vår bussflotta, säger Owe André Askeland.

Boreal är verksamt även i Sverige genom Boreal Sverige AB. I november förra året köpte Boreal Vilhelmina Taxi – Lapplandsbuss med Sjöströms Bussar och Malå Taxi. I februari 2021 förvärvade Boreal Arctic Bus. Boreal har idag en betydande busstrafik i Västerbotten.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)