Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussexplosionerna: Taxikritik mot Kalmar Länstrafik

Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet. Foto: Taxiförbundet.

Taxiförbundet riktar nu hård kritik mot Kalmar Länstrafik, KLT, med anledning av de explosioner i bigasdrivna minibussar som vi rapporterat om. Två gånger i år och en gång förra året inträffade explosioner i minigasbussar som hade byggts om för att klara KLT:s krav på biogasdrift och lastkapacitet.

Svenska Taxiförbundet reagerar kritiskt på att små trafikföretag, som Krister Bergqvists taxifirma i Vimmerby, får ta en stor ekonomisk smäll när fordonen exploderat och därmed tvingats tas ur drift.

Krister Bergkvist är ordförande i Vimmerby taxi och menar att hans företag och andra trafikföretag såg sig tvungna att köpa in bussarna för att få ett avtal med KLT.

Den upphandlande myndigheten Kalmar länstrafik hade krav på plats för ett visst antal sittande passagerare samt att biogas skulle användas som drivmedel. KLT har därmed styrt upphandlingen mot en enda ombyggd fordonsmodell i just den fordonsklassen, hävdar Taxiförbundet.

– Som dominerande inköpare ska man inte gå in och detaljstyra fordonsmodell, säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet.

– Om man ändå gör det måste man ta ansvar för att fordonet är säkert. Det är smärtsamt att se trafikföretag slås ut när länstrafiken lägger hela risken på entreprenören.

Svenska Taxiförbundet menar det mycket väl hade gått att ange exempelvis HVO (biodisel) som alternativ, när fordonsmarknaden är så begränsad som den faktiskt är.

I den stora upphandling av servicetrafiken för de kommande åren som KLT nyligen avgjorde fanns inget krav på biogas, utan fordonen ska drivas med el eller HVO100.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)