
Scania lanserar nu sin välkända modell Scaniatouring med en drivlina för flytande biogas eller naturgas. Foto: Scania.
Busstillverkaren Scania lanserar nu sin välkända turist- och långfärdsbuss även i en gasdriven version. Bussen kan drivas på såväl flytande naturgas (LNG) som flytande biogas (LBG) eller en blandning av de två.
Den nya versionen av Scania Touring är utrustad med Scanias nya, 13-liters gasmotor på 410 hk (302 kW) och med 2000 Nm, vridmoment. Med standardtank är körsträckan över 1 000 kilometer på full tank.
– Den nya versionen av Scania Touring är ett bra alternativ för företag inom expressbuss- och långfärdstrafik som vill bli mer hållbara utan stora investeringar eller negativ påverkan på driften, säger Carl-Johan Lööf på Scanias People Transport Solutions.
– Kraft, vridmoment och räckvidd motsvarar en dieseldriven buss, samtidigt som bullernivån och driftskostnaderna minskar. Till det kommer hållbarhetsfördelarna.
Scania har länge arbetat med komprimerad biogas som drivmedel i stads- och förortsbussar. Under senare år har den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att kyla ner gasen och omvandla den till energität vätska – LBG/LNG för tunga kommersiella fordon som kör långväga trafik.
– Biogas kan spela en nyckelroll för att minska koldioxidutsläppen för tunga transporter, särskilt vid långväg trafik, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager vid Scania.
Den nya, gasdrivna Scania Touring kompletterar Scanias produktportfölj med gasdrivna bussar för långväga trafik och som byggs av externa påbyggare. Dit hör Scania Beulas DD LBG/LNG och Scania Irizar i6S Effcient LBG/LNG.
Lämna ett svar