Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvagnsproblem år efter år

Detta är en spårvagn. Eller skulle varit. De spansktillverkade spårvagnarna i Stockholm har många fel. Foto: Ulo Maasing.

Åren går men problemen består med de spansktillverkade spårvagnarna i kollektivtrafiken i Stockholm. Nästan utan undantag måste spårvägstrafiken mellan Stockholms city och Djurgården helt eller delvis ersättas med bussar när vagnarna från spanska CAF krånglar, rapporterar Dagens Nyheter.

AB Stockholms Spårvägar har 19 spårvagnar från CAF i sin vagnpark. Nio av dem kör på Lidingöbanan, de övriga på Spårväg City, gemenligen kallad NK-expressen. Vagnarna ägs av SL, det vill säga Region Stockholm, och hyrs av Stockholms Spårvägar.

Till DN säger Stockholms Spårvägar att vagnarna ofta krånglar, främst bromsarna. Förra våren tvingades samtliga vagnar tas ur trafik. Men även elektroniken krånglar och andra mekaniska fel förekommer regelbundet. Ibland blir föraren blöt vid regnväder eftersom vagnarna inte är täta.

– Fordonen har varit och är fortfarande till viss del behäftade med brister i både teknisk och tillverkningsmässig kvalitet, säger SL:s presschef Andreas Strömberg till DN.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Vad skulle Stockholmarna göra utan sina busschaufförer?
    Ja inte bara spårvagnar ersätts med bussar, utan även tunnelbanan och pendeltågen?
    Ja äras de som äras bör!

    Upphandlingen av kollektivtrafiken skulle ge billigare och bättre kollektivtrafik, sa man 1993, men med facit i hand så är det väl egentligen bara billigare trafik, både bokstavligt och bildligt, som man får?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)