Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiska elbusstillverkare tappar marknad

De europeiska elbusstillverkarna har tappat marknadsandelar i EU, samtidigt som de kinesiska tillverkarna har ökat sin. Foto: Ulo Maasing.

Tillverkarna av elbussar i EU har på sju år förlorat betydande marknadsandelar. Samtidigt har de kinesiska elbusstillverkarna ökat sin marknadsandel i EU, och turkiska tillverkare har fått ett stadigt fotfäste på marknaden.

Det är holländska Rabobank som tillsammans med ChatRou CME Solutions har tagit fram siffror som visar på utvecklingen.

2017 var 77 procent av de nya elbussarna i EU producerade av tillverkare som också fanns inom unionen. Förra året hade dessa en marknadsandel på 54 procent. Samtidigt hade de kinesiska elbusstillverkarna ökat sin marknadsandel från 13 till 24 procent. Turkiska elbusstillverkare har sedan 2022 erövrat sex procent av marknaden.

Det är framförallt starka aktörer som Yutong och BYD som har stärkt sin ställning på den europeiska elbussmarknaden. Men samtidigt har marknaden vuxit kraftigt.

Enligt Rabobanks analys är det också de kinesiska tillverkarna som har en potential att kraftigt öka sina marknadsandelar.

Aggressiv prissättning
Idag råder en överkapacitet i Kina när det gäller tillverkning av eldrivna personbilar. Det har lett till aggressiva prisstrategier från de kinesiska tillverkarna. EU har nyligen kontrat med att hota att införa kraftiga tullar på importen av elbilar från Kina, men just nu pågår förhandlingar om tullarna.

Om överkapaciteten i tillverkningen av elbussar med åtföljande aggressiv prissättning kan EU vänta sig en ökning av kinesiska bussar på marknaden, konstaterar Rabobank.

Till det kommer att den kinesiska valutan sedan 2022 har minskat med tolv procent i värde gentemot euron. Det har stimulerat europeiska kunder att köpa de relativt billigare kinesiska eldrivna stadsbussarna, menar Rabobank i sin analys.

Dessutom är Kina den överlägset största marknaden för eldrivna stadsbussar idag. 85 procent av alla sådana i trafik finns just i Kina. Med en stor hemmamarknad kan kinesiska busstillverkare lugnt öka sin produktion och vinna stora skalfördelar.

Rabobank slår i rapporten också fast att batteripaketen har blivit drastiskt billigare sedan 2010. Diagrammet nedan visar utvecklingen av priset i USA-dollar/kWh från 2010 till 2023 med en prognos för 2024. (Artikeln fortsätter nedanför diagrammet).

Diagram: BloombergNEF, Rabobank, 2024. Priserna har justerats att motsvara 2023 års dollarvärde.

Rabobank slår också fast att det i fjol såldes klart fler eldrivna stadsbussar än dieseldrivna. Men övergången till elbussar är inte jämnt fördelad: ökningen av elbussar är störst i mindre och rikare länder med Danmark, Luxemburg och Nederländerna i ledningen 2022.

Samtliga dessa tre länder finns också bland Europas fem rikaste länder, mätt i BNP (bruttonationalprodukt) per invånare. Undersökningar visar också att de har något annat gemensamt: invånarna listar klimatförändringen som en av de tre viktigaste frågorna i samhället just nu.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)