
EFTA:s övervakningsmyndighet ESA undersöker om Vy Buss har fått otillåtet statligt stöd när Vy Buss 2018 fick ett kapitaltillskott på en miljard norska kronor. Foto: Ulo Maasing.
Har statliga norska transportjätten Vy tagit emot otillåtet statsstöd? Frågan ställs av EFTAs övervaknings-myndighet ESA som på onsdagen beslutade att inleda en formell granskning av påstått statligt stöd från norska myndigheter till Vy Buss via Vygruppen AS.
Vygruppen är verksam med såväl tåg- som busstrafik i Norge och Sverige. Koncernen ägs av den norska staten.

Undersökningen gäller också det lån som Vy Buss fick när man 2019 köpte Flygbussarna från Transdev. Foto: Ulo Maasing.
ESA:s undersökning är resultatet av två anmälningar som gäller ekonomiska transaktioner mellan Vygruppen och dess dotterbolag Vy Buss.
I anmälningarna hävdas att transaktionerna strider mot reglerna om statsstöd i det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES. Där ingår Norge, Island och Lichtenstein. I EES gäller samma regler som i EU, bland annat när det gäller frihandel och statligt stöd till företag.
Den ena punkten i ESA:s undersökning gäller ett kapitaltillskott på en miljard norska kronor som Vy Buss fick från Vygruppen 2018. Den andra punkten gäller ett lån som Vy Buss fick för att i december 2019 förvärva svenska Flygbussarna AB från Transdev.
ESA vill klarlägga om de båda transaktionerna innebär statligt stöd och om de i så fall är tillåtna enligt ESA:s regler. Samtidigt betonar ESA att beslutet att inleda en granskning inte innebär att myndigheten har funnit att något brott mot statsstödsreglerna har skett, endast att ESA kommer att göra en ingående granskning.
Dagens beslut följer på en annan undersökning av Vygruppen som ESA inledde i fjol. Den gäller ett uppdrag från norska staten till Vy att driva viss tågtrafik som inte är kommersiellt lönsam.
Lämna ett svar