Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstillverkare och energiföretag bygger laddstationer för eldrivna bussar och lastbilar

E.ON:s vd Leonhard Birnbaum och Alexnder Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus har skrivit samarbetsavtal för att bygga ut laddstationer för eldrivna bussar och lastbilar. Foto: E.ON.

Energiföretaget E.ON och buss- och lastbilstillverkaren MAN har inlett ett samarbete för att bygga ut laddmöjligheterna för eldrivna nyttofordon i Tyskland och andra delar av Europa. Tillsammans ska de etablera omkring 400 laddstationer på cirka 170 orter där batteridrivna bussar och lastbilar ska kunna laddas, både MAN:s egna men också andra fordonstillverkares. Utbyggnaden bidrar till möjligheterna att introducera eldrivna långfärdsbussar på marknaden.

Omkring 125 platser i Tyskland får sådana laddstationer. Det blir det största nätverket hittills i landet för laddning av tunga nyttofordon. I övrigt kommer man att bygga laddstationer i Österrike, Storbritannien, Danmark, Italien, Polen, Tjeckien och Ungern.

Alexander Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus betonar dock att många fler laddstationer behövs i hela Europa.

– För att lyckas med omställningen till fossilfria transporter behövs omkring 50 000 laddstationer för tunga nyttofordon i Europa år 2030. Som tillverkare av eldrivna lastbilar och bussar bidrar vi naturligtvis till det. Men vi har ett akut behov av stöd från politikerna för att bygga ett storskaligt laddnätverk, säger han.

De nya laddstationerna kommer att placeras strategiskt vid utvalda serviceanläggningar för MAN eller nära motorvägar. De kommer att byggas så att bussar och lastbilar som laddas kan köra genom stationerna utan att behöva backa eller krångla sig fram. Stationerna byggs modulärt. I ett första steg kommer varje station att utrustas med flera 400 kW laddare vilket ger en buss en räckvidd på upp till cirka 600 – 700 kilometer med en laddtid på ungefär 45 minuter.

Senare ska stationerna uppgraderas till megawattladdning, MCS (Megawatt Charging System). Det är en ny teknik som gör det möjligt att köra tunga, batteridrivna fordon långa sträckor och med en mycket kortare laddningstid än idag. MAN har tidigare för bussmagasinet uppgett att MCS kommer att göra det möjligt att ladda en batteridriven turist- eller långfärdsbuss på femton minuter och sedan kunna köra 400 kilometer.

MAN ingår tillsammans med Scania i Traton som tillsammans med AB Volvo och Daimler Truck har etablerat företaget Milence. Milence ska bygga och driva minst 1 700 högpresterande offentliga laddpunkter i Europa, inräknat Sverige, till år 2027.

Som vi tidigare i veckan kunde rapportera planerar MAN att i närtid komma med en batteridriven turistbuss.

Redan innan årsskiftet kan troligen en prototyp presenteras och på Busworld i Bryssel hösten 2025 kommer en bredare publik att kunna kolla in bussen. Ungefär samtidigt kommer den eldrivna turistbussen också att finnas hos vissa, utvalda kunder till MAN.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)