Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Systerskap underkänt – tre miljoner i böter för skolskjuts utan upphandling

Konkurrensverket kräver kommunalt bolag på tre miljoner för otillåten direktupphandling av skolskjutsar. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensverket vill att ett kommunägt företag i Uddevalla, Uddevalla Skolskjuts AB, ska betala tre miljoner kronor för att ha genomfört en otillåten direktupphandling. Företaget har direktupphandlat de skolskjutsar som kommunen svarar för från ett annat kommunägt företag, Uddevalla Omnibus.

Uddevalla Skolskjuts AB ordnar, planerar och beställer kommunens skolskjutsar. I juli förra året skrev de båda kommunägda företagen ett 20-årigt avtal om skolskjutsar och andra utbildningsrelaterade resor i Uddevalla kommun.

Avtalet kunde dessutom förlängas ett år i taget, utn någon begränsning av antalet förlängningar. Avatalsvärdet var minst en halv miljard kronor. Någon annonsering enligt agen om offentlig upphandling, LOU, gjordes inte.

Uddevalla Skolskjuts anser att avtalet fick direktupphandlas med hänvisning till undantaget för så kallad horisontell intern upphandling, det vill säga upphandling mellan systerbolag. Bolaget har också hänvisat till undantaget för upphandling mellan upphandlande myndigheter, även kallat samarbetsundantaget.

Konkurrensverket godtar inte resonemanget.

Verket anser att avtalet inte fick direktupphandlas därför att undantaget för horisontell intern upphandling inte gäller här. Anledningen är att Uddevalla Omnibus, systerbolaget, inte utför huvuddelen av sin verksamhet för Uddevalla kommuns räkning. Inte heller samarbetsundantaget fick användas eftersom upphandlingen avser ett vanligt tjänstekontrakt.

Därför begär Konkurrensverket hos Förvaltningsrätten i Göteborg att Uddevalla Skolskjuts betalar tre miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)