Bussoperatören Nobina har nu lanserat sin webbsajt för störningar i tågtrafiken även i Norge. Tidigare i sommar lanserades sajten i Sverige men täcker nu in båda länderna. Sajten ger information om alla tillfällen när tågen inte går, exempelvis på grund av planerat underhåll, signalfel eller nedriven kontaktledning. På sajten presenteras information om Nobinas ersättningstrafik: var bussen är, när den kommer, vilken buss resenären ska välja, var stannar den och när kommer bussen att vara framme.
Den norska sajten täcker in ersättningstrafik för SJ Nord samt Go-Ahead i Norge. I Sverige omfattar den Öresundståg, Norrtåg, SJ Stockholmståg, Skånetrafiken och SL.
– För resenären kan brist på information vara en lika stor källa till frustration och irritation som själva förseningen, något som har en stor betydelse för människors förtroende för tågtrafiken. Det vill vi lösa med den nya websidan där vi ger resenären information i realtid. Med vår API kan vi integrera informationen direkt i de appar eller plattformar som våra kunder och samarbetspartner använder, säger Daniel Mohlin, produkt- och systemchef för ersättningstrafik på Nobina.
– Enkel och tydlig information är något av det viktigaste för våra resenärer vid trafikstörningar. God information är viktig .för att säkra effektiva transporter och upprätthålla kundnöjdheten, säger Steinar Olsen, chef för drift och säkerhet vid SJ Nord.
– Att i realtid kunna se ersättningsbussarna är ovärderligt för våra kunder när vi har störningar i tågtrafiken, säger Ole Andreas Skårland, kundeserviceansvarig vid Go-Ahead.
Lämna ett svar