Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

På väg mot BRT: Fler reser med buss vid uppgraderad infrastruktur

Hållplats med torräng på taket för den kommande Citylinjen i Örebro. Foto: Fredrik Kellen, Örebro kommun.

Nästa år ska Örebros BRT-linje Citylinjen vara helt klar och redan i höst kommer nya, kapacitetsstarka elbussar att börja trafikera de sträckor som är klara. I december börjar trafiken på allvar när Örebro får ett helt nytt busslinjenät. Men redan innan Citylinjen har blivit färdigbyggd har den inneburit att bussresandet har ökat, restiderna minskat och punktligheten blivit bättre.

Hittills har delar av sträckorna för den kommande Citylinjen byggts om. Nya busskörfält, mittförlagda hållplatser och bussprioritering vid trafikljus tillhör de viktigaste inslagen. En utvärdering som regionen och kommunen har gjort visar på positiva skillnader jämfört med hur det var tidigare.

– Restiden för bussarna fortsätter att minska och punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna, säger Henrik Emilsson, projektledare på Örebro kommun.

De nya busskörfälten gynnar även de regionala bussar som trafikerar sträckan och blåljusorganisationer som kan använda systemet vid utryckning.

Utvärderingen gäller de första fem delsträckorna av totalt nio som ingår i första etappen av utbyggnaden av Citylinjen. Det är sträckan mellan bostadsområdet Brickebacken och Kulturarvet i Örebro. Bussarna har inte bara blivit snabbare och punktligare.

– Vi ser en trettonprocentig resandeökning på sträckan och det redan innan etapp 1 är färdigbyggd. Det motsvarar en ökning på cirka 10 000 resenärer per månad, samtidigt som resandet i stadstrafiken i övrigt har minskat efter pandemin, säger Jan Berglöf, projektledare på Region Örebro län.

– Det är glädjande att införandet av Citylinjen i Örebro visar lovande resultat, trots att projektet fortfarande pågår. De positiva effekterna på restider, punktlighet och resande är i riktning mot målen för både regionen och kommunen. Med ytterligare planerade förbättringar som påstigning i alla dörrar och ännu bättre resinformation i realtid i appen och på hållplatser, kommer Citylinjen göra det både enklare och smidigare att åka kollektivt framöver, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken.

Vid årsskiftet kommer drygt sju kilometer att vara färdigställt för den kommande Citylinjen. Nästa år fortsätter utbyggnaden och då väntas hela den första etappen vara klar.

Ombyggnaden för Citylinjen bidrar också till förbättringar för gång- och cykeltrafiken, tillgänglighetsanpassningar av korsningar samt ny och kompletterad belysning.

BRT står för Bus Rapid Transit, snabba, kapacitetsstarka bussystem som till stor del kör på egen väg eller egna körfält och har särskilt anpassade hållplatser för snabb på- och avstigning.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)