Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Mer självkörande från Karsan; Elektrisk sightseeing i Wien; Full fart på elbussar gör Storbritannien grönast i Europa.
Schweiz: Ytterligare ett land läggs nu till listan av länder där självkörande, autonoma, bussar från den turkiska busstillverkaren Karsan går i trafik. Det är Schweiz och staden Arbon som får en 2,2 kilometer lång linje som ska trafikeras med en självkörande version av Karsans e-ATAK. Linjen har åtta hållplatser och bussen får köras i högst 30 kilometer i timmen.
Sedan tidigare finns modellen i trafik i USA, Norge (Stavanger), Rumänien, Nederländerna, Turkiet, Frankrike och Finland (Tammerfors).
Karsans autonoma e-ATAK är självkörande enligt nivå 4. Det innebär att fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att autonom körning inte längre är tillåten.
Österrike: Sightseeingföretaget Vienna Sightseeing Tours satsar på elektriska rundturer i valsernas stad. Företaget har idag tre eldrivna, dubbeldäckade sightseeingbussar men har beställt ytterligare fjorton sådana open-topbussar från den spanska tillverkaren UNVI. Bussarna ska levereras under de kommande månaderna. Därmed blir företagets hela flotta av sightseeingbussar eldriven.
Satsningen på eldrivna sightseeingbussar ingår i ett projekt som drivs av Wiens handelskammare, Zero Emission Transport. I pojektet deltar 32 företag från olika branscher. Företagen åtar sig att endast använda emissionsfria fordon i centrala Wien. För majoriteten av företagen innebär det att de endast ska använda emissionsfria bilar, varubilar eller lastbilar i de centrala delarna av den österrikiska huvudstaden, medan Vienna Sightseeing Tours satsar på eldrivna bussar.
UNVI är en av de ledande leverantörerna i Europa när det gäller open-topbussar. Dubbeldäckarna till Wien uppges av tillverkaren ha fyra batterier på vardera 72 kWh och en räckvidd på 200 kilometer som gott och väl täcker in bussarnas dagliga körsträcka på de tre linjer som företaget trafikerar.
Även ett annat sightseeingföretag planerar att elektrifiera sina dubbeldäckare i Wien. Det är Londonbaserade Big Bus Tours som tidigare i sommar meddelade att man sätter in 20 batteridrivna dubbeldäckare från kinesiska Ankai i Paris och Wien.
Storbritannien: Elbussarna är på stark frammarsch i Storbraitannien. Under andra kvartalet registrerades 424 elbussar i landet. Det är 36,3 procent fler än samma period förra året, rapporterar den brittiska motorbranschens organisation SMMT, landets motsvarighet till Mobility Sweden.
Var fjärde ny buss var en elbuss. Det gör att Storbritannien enligt SMMT nu har den grönaste bussflottan i Europa i absoluta tal, följd av Italien, Tyskland och Frankrike.
Störst ökning visar dubbeldäckare och minibussar, medan vanliga enplansbussar hade en mer blygsam ökning.
Lämna ett svar