Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL tar höjd för sena bussleveranser

SL tar höjd för att bussföretagen inte kan få fram tillräckligt med nya elbussar godtas i de avtal som nu upphandlas även bussar som inte är utsläppsfria och upp till arton år gamla. Foto: Ulo Maasing.

Nästan alla bussleverantörer har idag problem med försenade leveranser av beställda bussar. Orsaken är ofta störningar i leveranskedjorna från tillverkarnas underleverantörer. I årets stora upphandlingar tar SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, nu höjd för att operatörerna inte får fram tillräckligt många nya elbussar till trafikstart för de nya avtalen. Resenärerna kan istället få åka i bussar som är upp till arton år gamla och inte är emissionsfria.

Om bussföretagen har gjort vad de kan för att få fram tillräckligt många emissionsfria bussar men misslyckats kan de få använda äldre bussar som inte är utsläppsfria. Liksom när det gäller de sociala kraven på busstillverkarna har SL fått böja sig för kritik från bussoperatörerna.

– Det har framkommit att det finns risk för att utsläppsfria bussar enligt kraven inte kommer att finnas i erforderlig omfattning vid trafikstart, konstaterar SL.

Tidsschemat för upphandlingarna var från början snävt tilltagen ansåg flera stora bussföretag. Och den har blivit allt snävare sedan politikerna i mars beslutade om upphandlingen.

I maj hette det att SL skulle komma med ett slutligt upphandlingsunderlag under juni. I mitten av juni presenterade SL en ny tidplan. Den innebar att upphandlingsunderlaget skulle läggas fram under juli/augusti. Först i slutet av juli kom underlaget för två av de tre paketen i upphandlingen. Underlaget för det tredje paketet, Stockholms innerstad och Lidingö, kommer i september. SL har inte gett någon förklaring till varför det dröjer.

I ett brev till SL i april varnade både Keolis och Nobina för att tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart i upphandlingen av de tre paketen var så kort att det skulle bli svårt att få fram tillräckligt många elbussar i tid. Leveranstiden för elbussar är idag 18 – 24 månader eller mer.

Nu blir det bråttom. Anbuden i den komplexa upphandlingen ska vara inne i december, tilldelningsbeslutet fattas under det första kvartalet 2025 och trafikstarten ske i augusti 2026. Det är en farligt snäv tidplan har flera stora bussföretag tidigare har varnat.

SL tar nu höjd för att bussföretagen inte kommer att få fram nya elbussar i tid till trafikstarten. SL räknar med att elbussar har en längre livstid än bussar med förbränningsmotor. Därför ställer man som krav att ingen buss under avtalstiden får vara äldre än 16 år. Men nu är SL också berett att acceptera upp till 18 år gamla bussar tills det går att få fram nya elbussar.

Förutsättningen är att operatörerna kan visa för SL att de har gjort allt vad de kan för att få fram tillräckligt många utsläppsfria bussar till trafikstarten. Det kan företagen göra genom att för SL visa exempelvis bindande köpeavtal, leasingavtal eller motsvarande. Det ska ske minst tio månader innan trafikstart.

Därefter jämför SL de leveranstider som finns i avtalet mellan bussföretag och bussleverantörer och jämför ”med rådande läge på marknaden”.

Om leveranstiderna i avtalet mellan bussföretag och leverantör är längre än vad SL anser vara rimligt ”innebär det att trafikföretaget inte har vidtagit samtliga skäliga åtgärder som krävs”, slår SL fast i upphandlingsunderlaget.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)