Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL ändrar krav på elbussar

SL genomför nu tre stora upphandlingar av busstrafik, bland annat i Stockholms innerstad. Totalt ska omkring 380 nya elbussar sättas i trafik.. Foto: Ulo Maasing.

SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, ändrar nu de krav som man tidigare ville ställa när det gäller bussarna i flera stora trafikupphandlingar i år. Tidigare ville SL förbjuda operatörerna att använda bussar tillverkade i en rad länder. Nu kräver SL istället att operatörerna kan visa att bussarna tillverkats utan att mänskliga rättigheter har kränkts. De ursprungliga kraven hade bland annat inneburit att Volvo Bussar hade stängts ute från SL-trafiken, likaså kinesiska busstillverkare.

SL ska de kommande månaderna upphandla tre stora paket med busstrafik. Det är busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö, trafiken i Järfälla och Upplands-Bro samt Södertälje och Nykvarn. Totalt handlar det om mångmiljardavtal och cirka 380 nya elbussar som ska sättas in i SL-trafiken från augusti 2026.

Ursprungligen krävde SL att sammansättningen av bussarnas batteripaket, slutmontering av batterier för framdrift och tillverkning av karosser, chassier samt slutmontering endast får ske i länder som klarar index 1, 2, 3 eller 4 i den internationella fackliga organisationen ITUC:s klassning.

Stängde dörren
Däremot stängde SL dörren för de länder som enligt ITUC är värst när det gäller fackliga och mänskliga rättigheter. De har har ett index på 5 eller 5+. Där återfinns länder med en stor bussproduktion som Egypten, Turkiet, Kina och Indien. SL:s ursprungliga krav skulle hindra flera av världens största busstillverkare, som Yutong, BYD eller Zhongtong att sälja bussar till SL:s operatörer.

Men även Volvo Bussar skulle stoppas. Företaget har nämligen egyptiska MCV som partner tillverkning av karosser för sina stads- och intercitybussar. MCV svarar också för slutmonteringen av bussarna, även om chassierna kommer från Borås.

– Om kraven skulle kvarstå kan vi inte vara med och leverera, konstaterade Volvo Bussars presschef Joakim Kenndal till bussmagasinet.se i maj.

Nu har SL i sitt slutliga upphandlingsdokument för två av de tre trafikpaketen gått ifrån ett stopp för elbussar från vissa länder. För innerstadstrafiken har SL ännu inte presenterat något dokument. SL går nu på samma linje som Västtrafik och Skånetrafiken tidigare gjort och som kräver att bussföretagen ska visa att det inte har skett brott mot mänskliga rättigheter vid produktionen av bussarna. Det är sådant som tvångsarbete, barnarbete, arbetsförhållanden som medför fara för liv, allvarlig miljöskada, storskalig korruption och attacker på miljö- och människorättsförsvarare.

Bussföretagen blir skyldiga att genomföra revisioner och andra kontroller hos sina bussleverantörer och deras underleverantörer för att se till att det inte förekommer brott mot de mänskliga rättigheterna. Revisionerna ska göras av oberoende revisorer som känner till riskerna och hur eventuella brott döljs. Sedan ska SL godkänna revisionsrapporterna.

Kritik
När SL i våras presenterade det preliminära upphandlingsdokumentet möttes det av kritik från flera håll. Landets största bussföretag, Nobina, pekade på att SL:s krav kunde få omfattande konsekvenser. Det fanns, menade Nobina, en risk att företagen inte skulle kunna skaffa tillräckligt många bussar. Det skulle i sin tur göra att klimatmålen missades. Få tillverkare skulle också kunna konkurrera om leveranser till SL-trafiken vilket skulle pressa upp priserna på bussar.

En rapport som konsultföretaget EY presenterade i maj på uppdrag av Bussbranschens forsknings- och utvecklingsorganisation (BR) gick på samma linje. Rapporten varnade för en målkonflikt vid elektrifieringen av busstrafiken.

– Å ena sidan ökar behovet av elbussar för att Sverige och EU ska nå målet att alla stadsbussar från 2035 ska vara utsläppsfria. Å andra sidan ställer upphandlarna av busstrafiken allt hårdare krav när det gäller social hållbarhet vid upphandlingar. Men många länder där elbussar och batterier tillverkas är högriskländer. I praktiken kan bussföretag tvingas att låta bli att köpa bussar från dessa länder. Det kan leda till prisökningar på elbussar på 40 procent, samtidigt som batteriproduktionen inte räcker till, konstaterade rapporten.

– Från Sveriges Bussföretags sida menar vi att det är orimligt med svenska lokala krav på frågor som berör hela den internationella fordonsindustrin, kommenterade Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Money talks, buses roll?
    Låga kostnader, höga vinster?
    Bara det är billigt så behöver vi inte tänka på de som tillverkar bussarna? Lika lite som vi tänker på dem som sedan kör dem? Eller allas vår miljö?
    Om politikerna bara haft en ryggrad så skulle inga antifackliga företag få lägga anbud eller ens få förekomma i Sverige överhuvudtaget, vare sig med sina verkstäder, butiker eller produkter.
    Vad är en människa, en arbetares värd enligt politikerna, har vi inte lämnat slavstadiet bakom oss än???

  2. SL gör helt rätt ifrån sig! Bojkotta företag och leverantörer som kränker de mänskliga rättigheterna! 🥳🎉🎊🙌🏾

  3. Man måste tänka längre än näsan räcker.

    Jo man kan ställa krav bara för att. Det blir ju bra rent moraliskt men i längden håller det inte och de bojkottade länderna ändrar inte sitt sätt att styra landet bara för att Sverige inte köper elbussar från landet ifråga.

    Revideringen med krav visar ju med all tydlighet att det inte fungerar med lokala krav från Sverige. Att nu bussföretagen åläggs att med externa revisorer på plats kontrollera arbetsförhållanden är bara ett sätt att flytta problemet än mer till bussföretagen och ett sätt att visserligen lätta på kraven men ändå utåt ses som att jodå minsann vi tycker som vi gjorde innan. Kinesiska tillverkare kan ju med de nya kraven bli legitima igen vilket antagligen var hela meningen med de reviderade kraven.

    Jag är övertygad om att kinesiska Yutong som tillverkar elbussar i en omfattning som gemene man helt enkelt inte fattar omfattningen av skulle kunna leverera samtliga elbussar som behövs i hela Sverige. Även BYD är ett alternativ. Kinesiska elbussar är absolut inte sämre än de från MAN eller Volvo med billigare.

    Istället blir det väl att bussarna blir 40% dyrare av märkena MAN, Volvo eller annan känd tillverkare. I slutänden blir det de som reser som får betala mer för att politiska och moraliska åsikter ska få råda.

    De med moralpanik ska inte säga ett knyst när månadskortet blir dyrare.

    • Är månadskortet bara billigt ska vi inte bry oss om ifall någon annan piskas ihjäl för att uppnå mesta möjliga vinst för oss? Många betalar nog hellre mer för ett rättvisemärkt månadskort, om bara andra slipper lida. Har själv jobbat i några u-länder och sett bl.a. barnarbete och dess följder, så nej tack till vidriga arbetsförhållande i alla länder om jag får bestämma. Vi i Sverige är inte tvingade att köpa ”billiga” bussar, och en kapitalist som inte får sälja anpassar sig nog för att få sälja mer tror ju jag. Dock, förstår jag mycket väl att i dagens samhälle är pengarna betydligt viktigare än att ha en hög moral. Solidaritet och sånt nys i samhälle av idag är väl bara larvigt? Var och en för sig och ensam är stark är dagens modeord? Frågan är om det är majoriteten eller minoriteten i samhället som ska bestämma om vi ska ha hög eller låg moral? Högt eller lågt pris på månadskortet? Som pensionär har jag inte råd med månadskort redan idag, utan det blir enkelbiljetter när nöden så kräver, och annars får man slita skosula. Pengar versus Moral, ja vem vinner? Ja, inte jag i alla fall…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)