Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biodieselvärmare ska hindra elbusskaos

Elbusstrafiken i Oslo drabbades i vintras av stora problem. Foto: Tom Terjesen.

I vintras drabbades stora delar av busstrafiken i Oslo av kaos. Stadens trafikhuvudman, Ruter, har i stor skala satsat på elektrifiering av busstrafiken. Men vid flera tillfällen i vintras fick mängder av avgångar och hela linjer ställas in när den norska huvudstaden fick ett rejält vinterväder med snö, kyla, låg temperatur inne i bussarna och elbussarna fick stora svårigheter. Nu backar Ruter för att hindra ett nytt elbusskaos i Oslo i vinter.

Särskilt hårt drabbades bussföretaget Unibuss av vintervädret. Företaget körde två avtal med elbussar, 183 bussar från Solaris och 76 från MAN. När vintern slog till på allvar klarade inte bussarna kylan. Batterierna räckte helt enkelt inte till.

– Under de verkligt kalla dagarna såg vi att omkring 50 procent av all energi gick till att värma kupén i bussarna, säger Unibuss´ flott- och infrastrukturchef till medieföretaget NRK.

Att använda tillsatsvärmare som drivs med diesel eller biuodiesel hade Ruter tidigare sagt bestämt nej till. El, och bara el, var det som gällde. Men nu backar Ruter och öppnar för biodieseldrivna tillsatsvärmare i de 183 Solarisbussarna som trafikerar centrala Oslo. Unibuss´ 76 MAN-bussar som trafikerar nordöstra Oslo har däremot ingen plats för tillsatsvärmare. Istället får flera depåer fler och bättre laddstationer.

– Vi är bättre rustade i år, säger Ruters driftchef Møyfrid Aanstad till NRK.

– Det kan komma dagar även i vinter då vädret är så utmanande att vi kommer att ha svårt att leverera fullt utbud. Då har vi också en plan för det.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)