Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turkisk nykomling i Sverige

Nu debuterar turkiska Otokar i Sverige. Först ut är den eldrivna midibussen eCentro. Foto: Ulo Maasing.

Nu rullar den turkiska busstillverkaren Otokar in i Sverige. Under september får en rad svenska bussföretag stifta närmare bekantskap med Otokars eldrivna midibuss eCentro, På mässan Persontrafik i Göteborg i november kommer den turkiska tillverkaren att finnas på plats med två för Sverige helt nya bussar, dels en version av eCentro, dels en eKent elektrisk stadsbuss. Vi fick en provtur på vägarna kring Arlanda, norr om Stockholm.

Det är inte utan att den lilla bussen möts av en del nyfikna blickar när vi rullar fram i sommaridyllen på småvägarna runt Arlanda flygplats. Otokars eCentro ser inte riktigt ut som andra mindre bussar på de svenska vägarna. Men den representerar tydliga ambitioner från Turkiets största busstillverkare som nu vill etablera sig även i Sverige som ett led i en bred expansion i Europa.

Martin Edberg, försäljnings- och marknadschef för Otokar i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Så sent som i juli etablerade Otokar ett dotterbolag i Tyskland. Sedan tidigare har företaget dotterbolag i Frankrike, Italien och och Rumänien, medan man i Beneluxländerna är representerat genom en samarbetspartner. Det europeiska huvudkontoret ligger i Paris.

Otokars offensiv i stora delar av Europa är direkt kopplad till den stora utbyggnad av företagets fabrik och produktionskapacitet som nu är inne i sitt slutskede.

– Hittills har kapaciteten varit omkring 5 000 bussar om året, men genom den pågående utbyggnaden blir kapaciteten avsevärt större, berättar Martin Edberg, försäljnings- och marknadschef för Otokar i Sverige och övriga Norden.

Kerem Erman, chef för buss- och lastbilsproduktionen vid Otokar, betonade tidigare i sommar att Europa är Otokars viktigaste marknad.

– Vi tar nu strategiska steg framåt och siktar på nyckelmarknader i Europa, särskilt med våra emissionsfria produkter, sa Erman i samband med etableringen av Otokars tyska dotterbolag.

Otokar eCentro har ett karakteristiskt utseende. Hjule är placerade i bussens hörn vilket gör bussen mycket smidig äveni trånga miljöer. Foto: Ulo Maasing.

Hjul i hörnen
Den eCentro som Otokar just nu visar för svenska bussföretag är en påtagligt pigg, 6,6 meter lång och 2,2 meter bred buss.

Demobussen är utrustad med fönster med enkelglas. Men på Persontrafik kommer en version med bland annat dubbelglasade fönster, att presenteras. Den kommer att ha en passagerarkapacitet på 30 personer, varav 16 sittande.

Mellan hjulaxlarna finns en stor, öppen yta med klaffstolar. Tillgängligheten för rullstolsburna och andra funktionsnedsatta är mycket god. Foto: Ulo Maasing.

En version av eCentro som är helt specificerad för den svenska marknaden kommer nästa år.

Tio av sittplatserna är fasta stolar, sex är klaffstolar i den rymliga och luftiga låggolvsdelen av bussen.

Hjulen på eCentro är placerade i bussens hörn vilket gör bussen mycket lättmanövrerad i trånga utrymmen.

Förarplatsen är placerad över framaxeln. Foto: Ulo Maasing.

Hjulbasen är 3,75 meter och vändradien endast 6,6 meter. Hjulhusen stjäl inte heller utrymme från passagerarna.

Förarplatsen är placerad upphöjd över framaxeln och föraren har i praktiken något av en egen hytt. Nackdelen är att föraren måste vrida stolen snett bakåt för att kunna tala med passagerare ansikte mot ansikte.

De tio fasta stolarna är placerade i den bakre delen av bussen. Foto: Ulo Maasing.

Den stora plana golvytan i främre delen av bussen gör fordonet mycket lättillgängligt för såväl rullstolsburna passagerare som för andra resenärer med nedsatt rörlighet – det må gälla fysiska rörelsehinder, barnvagnar, tungt bagage eller annat.

Pigg
Under vår provtur (vi körde inte själva) upplevde vi eCentro som en mycket pigg buss, vilket också intygades av vår inlånade förare.

Utvändigt var ljudnivån mycket låg, däremot kändes den aningen hög inne i bussen. Till det bidrog förmodligen att demobussen hade enkelglasfönster. Sannolikt kan också en del av vägljudet isoleras bort relativt enkelt. Att bussen vid vår provtur saknade passagerare bidrog säkert också till upplevelsen av ljudnivån.

Förarplatsen på Otokar eCentro. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen är bekväm, instrumenteringen överskådlig och backspeglarna digitala.

De två batteripaketen på tillsammans 120 kWh stjäl inget utrymme från passagerarna utan är integrerade i bussens golv. Otokar använder i eCentro NMC-batterier från CALB, alltså litiumjonbatterier där NMC står för nickel, mangan, kobolt.

Laddning sker i depå via en CCS-kontakt som är placerad över höger bakhjul.

– En laddning om en och en halv timme med en effekt på 150 kW ger en räckvidd på cirka 220 kilometer, uppger Martin Edberg.

Elmotorn kommer från DANA och har en maxeffekt på 200 kW.

Flexlinjer och anropsstyrt
Otokar har ett brett produktsortiment, men fokuserar i Sverige liksom i övriga Europa på bussar för kollektivtrafik. Förutom eCentro hadlar det om eldrivna stadsbussar på tolv och 18 meter, även om företaget också kan erbjuda en gasbuss på upp till 21 meter.

Martin Edberg ser eCentro som en nischprodukt men med flera användningsområden.

– Den är intressant för flexlinjer, annan anropsstyrd trafik, men också för matartrafik till BRT-linjer, säger han.

Intressant är också att eCentro går att få i en autonom, självkörande, version som för övrigt också presenterades på Busworld i Bryssel i höstas.

Otokar planerar också att etablera en eftermarknadsorgsanisation i Sverige.

– Vår avsikt är att ha ett långsiktigt samarbete med välkända, starka kedjor som partners, även om jag inte kan avslöja några namn ännu, säger Martin Edberg.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)