
Under två år har ett nittiotal busslinjer i Storstockholm fått nedskuren trafik och ett tjugotal lagts ner helt. Foto: Ulo Maasing.
Inför en flexbiljett i kollektivtrafiken. Det föreslår moderaterna i Region Stockholm när de på måndag lägger fram sitt budgetförslag till regionen. ”Vi är trötta på ursäkterna kring det låga resandet i SL-trafiken”, säger företrädare för partiet.
Bakgrunden till förslaget är att den politiska majoriteten i regionen, Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet, har gjort kraftiga nedskärningar i kollektivtrafiken i Storstockholm. På två år har ett nittiotal busslinjer fått minskad trafik och ett tjugotal linjer har lagts ner helt.
I Stockholms innerstad har var sjätte busstur dragits in. I veckan rapporterade Bussmagasinet om hur missnöjet med busstrafiken i innerstaden har fördubblats.
”Vi har tröttnat på ursäkterna kring det låga resandet”, säger företrädare för moderaterna. I jämförelse med Skånetrafiken, HSL i Helsingfors och Mälardalstrafik har resandet med SL fortfarande inte återhämtat sig. Det som förenar de tre andra trafikbolagen är dock att samtliga har infört prisvärda flexbiljetter för sällanresenärer, framhåller partiet.
Nu vill partiet införa flexbiljetter även i SL-trafiken.
Flexbiljetter är tänkta att användas under tio valfria dygn under en 30-dagarsperiod. Under de tio dygn som kunden själv väljer har denne ett obegränsat antal resor. Idén är att biljetten ska generera intäkter för SL och därmed vara kostnadsneutral. För att vinna tillbaka resenärerna ska priset vara konkurrenskraftigt och motsvara nio tur- och returresor, strax över 700 kronor med dagens biljettpris i SL-trafiken.
– Vi vill satsa för att få tillbaka resenärer genom att inspireras av framgångarna i just Helsingfors, Skåne och Mälardalstrafik. Nu kräver vi ett införande av en flexbiljett i kollektivtrafiken, säger Anna Malm Kelfve (M), andre vice ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm.
– Ska kollektivtrafiken ta sig ur denna nedåtgående vänsterspiral av nedskärningar behöver vi satsa för fler resenärer, inte färre. Därför vill vi tänka nytt och prioriterar en satsning på enklare biljetter i kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Lämna ett svar