Exporten av bussar från Kina ökade kraftigt under årets första nio månader, jämfört med samma period förra året. Totalt exporterade kinesiska busstillverkare under perioden januari – september i år 42 194 stora bussar, midibussar och minibussar. I siffran ingår inte minibussar från tillverkare som enbart levererar sådana.
Jämfört med de nio första månaderna förra året ökade bussexporten från Kina i år med 36,82 procent, rapporterar chinabuses.org.
Under september exporterade drygt 20 busstillverkare 5 262 bussar. Det är en ökning med 26,22 procent jämfört med september 2023 men en minskning med 3,43 procent från augusti detta år.
Den verkliga snabbväxaren när det gäller export från Kina är Golden Dragon som i år placerar sig som tvåa när det gäller export av de kinesiska busstillverkarna. Under september exporterade Golden Dragon 1 061 bussar, en ökning med 185,22 procent jämfört med samma månad förra året. Det gav Golden Dragon en marknadsandel på drygt 20 procent av den kinesiska bussexporten. Yutong är etta.
Higer, som Scania samarbetar med, ökade i september också sin export kraftigt, närmare bestämt med 90 procent till 644 bussar och blev därmed tredje största kinesiska bussexportör under september.
På fjärde plats placerade sig JMC Jingma med 546 exporterade bussar och på femte plats kom Zhongtong med 479 exporterade bussar och som i Europa har ett nära samarbete med litauiska Altas.
Altas deltar med två montrar på Persontrafik i Göteborg den 5 – 7 november, dels en för sina egna produkter, dels en för Zhongtong. Även Golden Dragon finns på plats på mässan genom sin skandinaviska återförsäljare Eurobus Nordic. Golden Dragon fick för övrigt i sommar sin första svenska order från Mohlins Bussar. Tidigare har Golden Dragon haft en hel del framgångar i Norge.
Lämna ett svar