
Volvo visade på FIAA i Madrid bland annat en elektrisk stadsbuss, byggd på Volvos BZL-chassi och med kaross från Castrosua. Foto: Ulo Maasing.
Läget i bussbranschen avspeglades tydligt på den spanska bussmässan FIAA i Madrid som avslutades på fredagen. Den kinesiska närvaron var påtaglig. Samtidigt saknades flera välkända europeiska busstillverkare. Stora störningar i leveranskedjorna med försenade leveranser till kunder, omställning av produktionen, ekonomiska problem eller att man helt enkelt inte såg en närvaro som affärsmässigt motiverad… Orsakerna till frånvaron är flera. Desto synligare var kinesiska och turkiska busstillverkare. Vi ger er en del glimtar från mässan.
Varken Scania eller MAN fanns på mässan. Inte heller hårt ekonomiskt pressade tillverkare som holländska Ebusco eller spanska Sunsundegui som tidigare var tänkt att producera Volvos turist- och långfärdsbussar.
Däremot hade Volvo Bussar en monter som många var nyfikna på. Vad skulle företaget visa sedan avtalet med spanska Sunsundegui om karossering av Volvo 9700 och 9900 annullerades i somras? Samtidigt är Volvos stadsbussproduktion inne i en omställning och leveranserna från partnern MCV i Egypten kommer igång i början av nästa år.
Svaret var till två tredjedelar naket: två chassier och en komplett buss. Hos Volvo Bussar fanns dels elbusschassit BZR, dels B13R-chassit samt en batterielektrisk stadsbuss på företagets BZL-chassi och karosserad av spanska Castrosua.

Förutom flera modeller från Setra presenterade Daimler Buses Mercedes-Benz e-citaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Foto: Ulo Maasing.
Volvo har haft betydande framgångar med BZL, inte minst på den brittiska marknaden där bussen säljs med kaross från MCV.
Castrosua samarbetar inte bara med Volvo utan med flera andra busstillverkare, bland andra Scania och kinesiska BYD. Ingen av dessa tillverkare deltog på mässan. Det gjorde däremot flera andra kinesiska busstillverkare.
Av de stora kontinentala busstillverkarna fanns också Daimler Buses på mässan med flera modeller från Setra, likaså med Mercedes-Benz eldrivna stadsbuss eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Solaris visade bland annat sin bränslecellsdrivna ledbuss Urbino 18 som tidigare i år utsågs till Årets Buss i Europa, Bus of the Year 2025.

Hos kinesiska Yutong fanns bland annat eldrivna turist- och långfärdsbussen T12E. Foto: Ulo Maasing.
Kinesiskt
En av dessa, Yutong, hade en stor monter där företaget visade flera elbussar. Där fanns stadsbussen U10, minibussen E7S och turistbussen T12E som Yutong har haft framgångar med på flera europeiska marknader.
I Storbritannien använder flera expressbussföretag, bland andra FlixBus, modellen i sin trafik. Också i Norge har Yutong haft framgångar med modellen och just nu testar det finska expressbussföretaget Onnibus modellen.
Även kinesiska King Long hade en stor monter där man visade flera olika turist- och långfärdsbussar. Flaggskeppet var en helt ny turistbuss med det märkliga namnet Merry Combo.
Bussen visades för första gången på IAA-mässan i Hannover tidigare i höst. Den är officiellt fortfarande en prototyp men tänkt att bli King Longs nya turistbuss. Det är en klass III-buss, 12,25 meter lång och med tio kubikmeter bagageutrymme.
Laddning sker med vanlig CCS2-kontakt. Batterikapaciteten uppges till 528 kWh vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på 516 kilometer under ”normala förhållanden”. Knappast en buss för gruppresor ut i Europa…
Själva anser vi att bussen är överdesignad och därför inte särskilt tidlös – efter bara några år kommer den att kännas bedagad. Förvånande var det också att se hur bussens sidor inte var särskilt släta. Föga imponerande.
Ett kinessikt företag som ännu inte har gjort något större avtryck i Europa är Alfabus. Företaget visade upp sig i Europa redan 2018. Men trägen vinner… På FIAA visade Alfabus två elbussar.
Minibussar
Minibussarna var många på mässan. Där fanns bland annat tyska Tremonia som i anslutning till mässan av den internationella bussjuryn utsågs till Årets Minibuss 2025.i konkurrens med fem andra minibussar.
Kolla gärna vår norska mediekollegas video om bussen.
Sverigebekanta Autocoby var på plats med flera modeller, likaså Indcar och spanska Unvi.
Ett par bränslecellsbussar fanns också på utatällningen, dels hos turkiska Karsan, dels hos Irizar som också lanserade sin nya elbuss för regiontrafik, vilket vi tidigare rapporterat om. Karsan hade sin eldrivna minibuss e-Jest i montern.
Karsan satsar för övrigt mycket på att marknadsföra sin självkörande, autonoma, buss e-Atak. Det är samma modell som ska användas i projektet med självkörande busstrafik i Gårda i Göteborg som politikerna i Västra Götalandsregionen nyligen gav grönt ljus. Sedan flera år går den autonoma bussen i trafik i Stavanger, Norge. Den har också testats eller testas i en rad andra länder.

Bland de batterielektriska regionbussarna fanns Temsas höggolvade eldrivna regionbuss LD SB E. Foto: Ulo Maasing.
Regionbussar
Marknaden för batteridrivna regionbussar växer starkt. På Persontrafik i Göteborg 5 – 7 november kommer Volvo således att visa sin nya Volvo 8900 och på svenska vägar rullar redan eldrivna regionbussar från BYD medan Solaris snart debuterar. MAN:s Lion´s City E LE fick på IAA tidningskollegan Sustainable Bus´ hållbarhetspris i klassen för regionbussar.
Turkiska Temsa visade på FIAA sin höggolvade eldrivna regionbuss LD SB E. Bussen har tidigare visats på bland annat Busworld i Bryssel förra året och kompletterar Temsas elbussprogram där vi också finner stadsbussen Avenue Electron och den eldrivna lilla MD9, som med konventionell drivlina har haft skapliga framgångar i Sverige, bland annat i kombinerad skol- och enklare beställningstrafik.
Likaledes turkiska Otokar fanns på plats med flera modeller tillsammans med sin spanska distributör Somauto. Bland de fem bussarna i Otokars monter fanns också en batteridriven regionbuss, en 13 meter lång version av företagets E-Territo. Bussen har litium-järn-fosfatbatterier placerade under golvet, vilket ger en låg tyngdpunkt.
I Otokars monter fanns också två andra elbussar, stadsbussen e-Kent och lilla e-Centro. Otokar arbetar just nu, som vi tidigare rapporterat, på att marknadsföra den sex meter långa bussen på den svenska marknaden. Men i Madrid visade företaget e-Centro i autonom, självkörande version.
Apropå eldrivna regionbussar: räkna med att Daimler Buses senare i höst kommer att låta skynket falla från en batterielektrisk version av sin Mercedes-Benz Intouro.
Lämna ett svar