Ägare av trafikterminaler, resecentra, flygplatser med mera måste få möjlighet att stoppa missbruk av den fria prissättningen i taxitrafiken. Det vill Svenska Taxiförbundet som nu har skrivit till regeringen för att få in en ny bestämmelse i taxilagen för att få bukt med taxiförare som tar ut överpriser.
1990 avreglerades taxi i Sverige. Sedan dess har resenärer vittnat om att de utsatts för överpriser vid taxiresor, konstaterar Taxiförbundet. Organisationen pekar som exempel på att kända taxiföretags taxiskyltar och logotyper har imiterats för att kunderna ska tro att de reser med ett seriöst taxiföretag.
Problemet är störst på Arlanda flygplats. Taxiförbundet hänvisar bland annat till ett inslag i SvT där Taxi Stockholm uppger att resenärer hör av sig och gråter när de fått betala 5000 – 6000 kronor för en resa mellan Arlanda och Stockholm stad.
– Ankommande till Arlanda utsätts för skadlig överprissättning och rena bedrägerier, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet. Det måste bli möjligt för Swedavia som flygplatsägare att organisera taxitrafiken så att kunderna får ett starkare skydd.
Taxiförbundet begär nu att Taxitrafiklagen kompletteras så att bland andra Swedavia får möjligheter att stärka skyddet för konsumenterna utan att få sanktioner för ”missbruk av dominerande ställning” i Konkurrenslagen.
Lämna ett svar