Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförarbrist hotar tillväxt i norr

Nobina och företaget Professionals Nord ska gemensamt satsa på en intensivutbuildning av bussförare i Norrbotten. Foto: Nobina.

Bussoperatören Nobina och kompetens- och bemanningsföretaget Professionals Nord lanserar nu en utbildningssatsning för att snabbt utbilda och anställa nya bussförare i Norrbotten. Regionen är just nu i en tillväxtfas med nya företagsetableringar och en ökande befolkning i flera kommuner. Samtidigt riskerar en akut brist på bussförare att bromsa regionens utveckling.

Enligt Transportföretagen behövs 5 100 nya bussförare i Sverige mellan 2024 och 2025 – varav 140 i Norrbottens län. En fungerande kollektivtrafik är enligt Nobina och Professionals Nord en nyckelfaktor för fortsatt tillväxt i regionen. Tillsammans vill man nu satsa på att utbilda förare som kan stärka infrastrukturen och möta den ökande efterfrågan på kollektivtrafik.

– Vi ser en enorm potential i Norrbotten, men tillväxt kräver fungerande transporter för att människor ska kunna arbeta och leva. Denna utbildning som sker i samverkan med Professionals Nord är en av flera satsningar som genomförs för att möta både dagens och framtidens behov av kvalificerade bussförare” säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.

I satsningen ansvarar Professionals Nord för rekryteringen och intensivutbildningen av bussförare. Utbildningsprogrammet sträcker sig över tio veckor, där deltagarna genomgår ett skräddarsytt program med fokus på praktiska moment kombinerat med teoretiska inslag. Efter avslutad utbildning erbjuds samtliga deltagare en garanterad anställning med uppdrag hos Nobina.

Taggat som: , , , ,

6 kommentarer »

  1. Kanonbra detta leder Norrland framåt…

  2. Den här typen av rapportering börjar ju bli både tröttsam, löjlig och missvisande. Dvs. det är inte brist på förare med rätt körkortsbehörighet. Istället handlar det om att de som har rätt behörighet inte vill köra buss.

    Tittar man på Transportstyrelsens statistik över körkortsbehörigheter (bläddra ned till D/DE i den bif. länken) så blir det tydligt vad som verkligen gäller.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/

  3. De er jobbade timmar och lönen. Ingen vill har en sån stor ansvar för minst 154 brutto i timen

  4. Höjda löner skulle få problemet ur världen, att göra det enkelt för sig inom buss branchen att alla får lika betalt beroende på ÅR är slött.

    Den som gör bra ifrån sig, är lojal mot yrket ska också belönas, inte rimligt att den som gnäller på allting, motarbetar, sjukar sig konstant, gör fel gång på gång, bara jobbar för pengen får samma lön.

    Hört flera som har behörigheten som lämnat yrket i protest, de kan få mer på annat håll för mindre arbete, även om de helst hade velat vara kvar.

  5. Det finns bevisligen långt över 100 000 bussförare bara i Sverige.
    Om bussbranschen kunde locka in 10 % av dem till att köra buss igen, så skulle ju det lösa ”krisen”?
    Varför är man istället så fokuserade på att AF ska utbilda nya bussförare på löpande band? Ja och man försöker sedan ändå inte att få de nyutbildade att stanna kvar i branschen någon längre tid? Är bussbranschen numera en plats där fler slutar innan de kört i 3 år än att de kör buss i mer än 45 år?
    Skulle vara så intressant att veta hur man däruppe resonerar när man hellre väljer att ta in nyutbildade och oerfarna framför gamla och erfarna bussförare? Ett lockande avtal är inget man vill se, ens när man står under galgen?
    Ja, hur tänker man, vad har det för visdom som ligger bakom dagens personalpolitik???

  6. Jag har läst att värmepump installatör tjänar idag 248 kr/t.
    Känns det roligt att ha så mycket mer ansvar än han och tjäna 2/3 delar av hans lön?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)